Pada pandangan penulis, sebuah kenderaan secara asasnya mesti terdiri dari 2 sistem utama
Sistem enjin dan
Sistem penyejukan
Dari dua sistem ini ianya berkembang dengan cabang sistem lain sehingga kenderaan boleh dipandu dijalan raya .
Untuk sebuah enjin petrol asas berfungsi
1. Mesti ada campuran bahan api dan udara. Bahan api disalurkan ke kebuk pembakaran melalui sub sistem, ignition, starter dll
2. Berlakunya pembakaran diblok pembakaran melalui mampatan bahanapi dan percikan spark plug.. Banyak sub sistem terlibat untuk proses mampatan berlaku.
3. Sebelum/semasa/sesudah, pembakaran berlaku, bagaimana suhu dan tekanan dikawal. Ketika ini sub sistem penyejukan dan ekzos berperanan.
Bila faham konsep ini, otak mudah memahami fungsi komponen- komponen sepanjang jalur sistem tersebut.
Walau secanggih macamana pun sistem itu., kita mudah memahami fungsi penambahbaikan yang dibuat keatas komponen asas disetiap jalur.
Owh mcam tu..owh macam ini dll
Pengguna memang kena belajar memahami asas sistem kenderaan berfungsi.
Jika jahil, ketika kenderaan bermasalah yang reti dibuat cuma buka bonet., pandang enjin namun gelap tak tau apa yang nak ditengok. Penulis termasuk dalam kategori ini..huhu
Bila dah belajar..Setidaknya kita tau apa nak di agak bila kenderaan bermasalah.. Taklah tersalah tuju. Yang bermasalah sistem penyejukan, tapi dituju bahagian palam pencucuh/spark plug yang berada di jalur sistem berlainan.
Kekadang yang bermasalah cuma kerosakan kecil seperti kabel longgar dan boleh dibaiki sendiri..jadi tak perlulah menunggu trak penunda datang.
Bila belajar, otak semakin jelas.
Ada yang cakap tidak semua orang boleh memahami sistem kenderaan asas berkerja, itu sebenarnya SALAH. Bila mengikuti penerangan di UTube dilengkapi dengan animasi, kita akan faham..sangat simple sebenarnya...
Namun untuk mengenal pasti kerosakan dan membaiki komponen-komponen kenderaan memang kena belajar lagi kerana tingkatan ilmunya berbeza...Ilmu teori dan praktikal adalah jauh berbeza. .
Untuk orang awam memahami konsep/teori sudah memadai.
No comments:
Post a Comment