Friday, May 17, 2024

Betik Thailand ..


Melawat kebun rakan kita meminta benih cili kampung, dalam masa sama ditawarkan benih betik. Bab menyemai memang agak fobia, sebab jarang yang menjadi.. Rakan nak beri benih yang sudah bercambah...Ini sudah cukup bagus.. Dia main cabut begitu saja...katanya keesokan hari baru tanam dalam polibeg pun tak mengapa..


Pagi ni dah dipindahkan ke polibeg, 9 pokok kesemuanya...sebahagian besar akan di tanam di kebun bukit yang lain di kebun tumpang.

Sementara menunggu tanaman utama berhasil ada lah yang dibawak balik setiap kali ke kebun..Tak terasa membuang masa sangat pergi kebun sekadar untuk membersih kawasan untuk tempoh yang lama...Antara jajaran pokok utama boleh diselingkan dengan pokok jangkamasa pendek seperti betik dan pisang. Buat sementara ini selagi pagar tak setel   tak boleh menamam pokok selingan dengan banyak. Pagar dibuat sesudah  pokok besar   mati dan tumbang dengan menakik kulit...Kita nak tebang tak berani...Berpagar tapi pokok besar keliling sempadan dibiarkan, monyet boleh melompat dengan mudah.


Ada rezeki  berbuah nanti dan boleh menikmati hasil. Harapnya sementara ini tidak diserang penyakit dan haiwan liar...


Jom jom berkebun...

No comments:

Post a Comment