click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, February 6, 2014

Apabila perempuan lebih hebat dari lelaki...

Sewaktu aku sembang-sembang dengan rakan, bila isu ini aku utarakan ramai yang marah dan menganggap aku berfikiran terkebelakang.. Orang perempuan terutamanya. sangat marah hehe. Terus terang aku cakap  aku khuatir orang perempuan menguasai segenap bidang dan tanda-tanda kearah itu kelihatan semakin jelas..Profession yang selama ini dimonopoli oleh lelaki kerana sifatnya yang memerlukan kelasakan kini telah mula diterokai oleh kaum hawa dan percayalah lambat laun bidang ini akan dikuasai oleh mereka juga.

Pendaftaran ke sekolah-sekolah berasrama sedang berjalan sekarang...Cuba anda perhati berapa kerat pelajar lelaki berjaya memasuki ke sekolah-sekolah tersebut. Rakan aku baru saja mendaftarkan anaknya bersekolah di bekas sekolah aku SM Sains Muar...Menurutnya  hanya 30 peratus pelajar lelaki mendaftar pada hari tersebut. Ini fenomena global. Secara umumnya pelajar perempuan sering mengatasi pelajar lelaki dalam bidang pelajaran. Jika kriteria akademik ini sahaja yang diguna pakai dalam penilaian kemasukan ke pusat-pusat penggajian maka tidak hairan pelajar lelaki akan tercicir.

Aku khuatir kerana aku punyai anak perempuan. Dan anak-anak perempuan aku nampaknya punyai potensi kerana sebahagiannya telah ke universiti dan sebahagian lagi akan menjejaki kakak/abang terdahulu. Dan aku yakin orang yang menganggap aku yang bukan- bukan juga punyai anak atau adik beradik atau saudara perempuan...Sedangkan ramai yang tidak menyedari bahwa anak-anak  perempuan kita juga memerlukan teman hidup...Kalau lelaki cemerlang dalam pelajaran seolah semakin pupus, adakah kita tidak terfikir bagaimana ingin mencarikan teman hidup anak-anak perempuan kita yang cemerlang...?

Aku sangat percaya untuk mengemudi rumahtangga, suami mesti menjadi tonggak keluarga. Bagaimana mungkin si suami boleh mengemudi keluarga sekiranya tersisip perasaan rendah diri dek kerana berkedudukan lebih rendah dari isteri...Sedangkan nabi pun berpesan supaya menjodohkan pasangan yang bersekufu..atau setidak tidaknya sama taraf atau lebih baik. Saranan itu pasti ada hikmahnya...Habis jika diperingkat awal pelajar lelaki telah tercicir, bagaimana mungkin dapat memintas perempuan di alam perkerjaan nanti. ..Walaupun mungkin ada tapi sangat rendah kebarangkalian itu.. Itu pasal ramai wanita-wanita berkerjaya tidak berkahwin lagi kerana kesukaran mencari pasangan yang sesuai.. Sebahagian besar kaum lelaki sememangnya menjauhkan diri dan lebih selesa sekiranya pasangan yang bakal dicari adalah setaraf dengannya atau lebih rendah...

Namun masih ada jalan penyelesaian... Hehe kalau aku sebut mesti ramai perempuan-perempuan marah dengan aku...

Ini adalah pandangan peribadi aku ok...anda tidak dipaksa untuk bersetuju dengan aku...

Maafkan aku sekiranya tulisan ini menyinggung anda...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK