Monday, February 22, 2021

Kenapa AC Berais...

Dulu penulis  sering cemas bila pekerja beritahu AC kedai tidak sejuk. Terbayang dah duit yang bakal terbang. Selalunya tak lari 3 hingga 7 ratus bila memanggil orang AC datang untuk menyelenggara 2 unit AC di kedai., bergantung kepada apa yang dicadangkan untuk diservis atau menukar alatganti. Bila ilmu tiada, kita main angguk sajalah.

Sejak belajar melalui utube dan mencuba sendiri menyelenggara AC dirumah dan berjaya, perasaan cemas itu dapat ditangani dengan sedikit tenang...

Bila budak mengadu atau kita sendiri merasai AC tidak sejuk, terus cuba mengenal pasti punca ketidaksejukan itu..Biasanya mintak kena servislah tu.

Kali ini seunit AC kedai terdapat lapisan ais pada permukaan sirip indoor unit..

Merujuk Utube disyaki unit terbabit mengalami perkara berikut

1. Keadaan penapis, sirip indoor dan outdoor terlalu kotor menyebabkan udara sejuk dan panas tidak dapat di bebaskan dengan lancar

2. Blower lemah untuk meniup udara sejuk keluar dari evaporater.

3. Sensor tidak lagi sensitif untuk memberi isyarat kepada kondensor untuk menghentikan kompresor dari terus berkerja. Mengatasi masalah ini, sensor dalam bentuk rod tembaga boleh digosok dengan kertas pasir atau jika masalah masih berterusan, elok ditukar rod sensor itu..

4. Kemungkinan gas kurang pun boleh menyebabkan terbentuknys ais. Selalunya jika gas kurang dalam sistem, selain permukaan sirip indoor, paip tekanan rendah dikondensor turut akan berais...

Setelah meneliti kebarangkalian diatas, penulis berat untuk menuju perkara 1. Bermakna penyelengaraan mencuci penapis, sirip dan evaporator dan kondensor sudah memadai.

Sejak pkp 1 AC belum lagi diservis

Pengalaman servis AC dirumah dan kini sejuk yang amat, sangat  menyuntik keyakinan menyelenggara AC dikedai pula.


Ditambah dengan anak menghadiahkan penyembur air tanpa wayar, berkobar-kobar seawal 8 pagi menuju kedai..


Setelah dibersihkan, AC masih tidak sejuk juga. Semasa membersihkan unit luaran/kondensor terpandang sambungan paip  basah dan  berminyak, memungkinkan ada kebocoran gas pada sistem. 

Memandangkan tiada peralatan dan kepakaran menambah atau mengganti gas maka terpaksalah memanggil orang AC datang. 

Apabila diperiksa dan menguji tekanan gas, sah dibagitau terdapat kebocoran gas pada sistem.. Setelah pembaikan dan gas ditambah, AC kini berfungsi dengan baik..

Walaupun terpaksa juga mengeluarkan wang membaikpulih setidaknya kita tau apa yang dibaiki.

Tidak rugi belajar ilmu baru di musim PKP..





No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK