click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, September 8, 2019

Pulau Tioman 2019 - D1

Khamis 5hb September 2019

3H2M kalini  berkunjung ke Pulau Tioman. Antara banyak-banyak pulau Malaysia yang penulis belum pernah
kunjungi.

Bergerak dari Kuala Lumpur seawal 9pagi... Memandu melalui Hiway Lekas menuju Kuala Pilah, Bandar Muazam seterusnya Mersing. Perjalanan hampir 6jam.

Mulanya ingin menaiki feri di Jeti Tg Gemuk  Rompin tapi feri terakhir ke pulau baru saja berlepas dalam jam 12 tengahari. Segera meneruskan pemanduan ke Mersing dalam 45 minit..Di sana Feri terakhir adalah jam 3.00 ptg.



Membeli tiket Rm70 seorang  untuk 2hala..Parking kereta Rm45 untuk 3hari. Feri bergerak jam 3ptg dan tiba di jeti Kg Tekek Pulau Tioman jam 4.45.



Impresi pertama menjejakkan kaki disini, pulau pelancongan ini walaupun destinasi bertaraf dunia namun masih kekal dengan  suasana kedesaan...Di pekan, gerai-gerai kayu masih menghiasi pemandangan..Mode pengangkutan adalah pacuan 4roda motorsikal dan basikal. Kebersihan persekitaran ok boleh tahan. Namun tak sangka tersergam sekolah rendah dan menengah di pekan kecil ini.  Menurut pengusaha chalet, terdapat lebih kurang 3ribu penduduk disini.






Pemanduan ke chalet di sebalik pulau terpaksa merentasi puncak gunung melalui jalan berkonkrit. Jalan berkonkrit ini hanya dibina sekitar 10 tahun dahulu..Dulu jika ingin ke sebalik pulau penduduk dan pengunjung perlu menaiki teksi air.




Penginapan chalet  di Kg Juara. Tempahan bilik secara online. Tak tau pun Kg Juara ni berada di sebalik pulau. Dari jeti mengambil masa 30 minit lagi menaiki pacuan 4roda bayaran RM25 seorang.






Pantai di situ lebih luas berbanding disebelah jeti pendaratan. Penginapan kami malam itu RM130 satu malam. Chalet betul-betul menghadap laut. Chalet yang diusahakan  pengusaha persendirian

Jiran kami pasangan muda warga Austria. Penginapan bajet menjadi pilihan ramai pasangan muda eropah.

'Nice place , very beutiful view...'

Yea bagi warga eropah, negara yang tidak memiliki atau jika memiliki pantai sekalipun  tidak secantik pantai-pantai di negara-negara sebelah  sini, pasti akan teruja dengan suasana sebegini...





Pilihan untuk makan-makan agak terhad di Kg Juara kerana kebanyakan gerai makanan hanya dibuka selepas jam 6ptg . Malam itu kami menikmati sate dan pipes ayam iaitu ayam bungkus daun pisang yang dipanggang.

Digerai inilah kami menonton kelayakan bola piala dunia Malaysia mengatsi Indonesia 3-2.

Ulasan hari pertama penulis sejujurnya mengharapkan  persembahan pusat pelancongan kita ditingkatkan, rasanya kita agak sedikit terkebelakang  berbanding dengan negara jiran terutamanya  Thailand...Keindahan kawasan perlu dipertingkatkan oleh pengusaha kecilan persendirian ini.

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK