click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, April 3, 2020

Aktiviti Musim PKP...

Jumaat 3hb April 2020

Perintah kawalan pergerakan (PKP) masuk hari ke 18. Disebalik musibah itu ada rahmat tersembunyi. Melihat kepada trend yang dikongsi di media sosial, penulis percaya momentum aktiviti dimusim PKP akan terus kekal tinggi sesudah PKP nanti. 

Transaksi online yang aktif ketika pkp akan mengubah landskap belian barang keperluan selepas musibah. Barangan groceries kini  dibeli secara online dengan meluas. Rasanya sebelum ini agak janggal membeli ikan ayam daging dan bahan kering secara online, tetapi kini tidak lagi. Produk produk makanan pengusaha persendirian dengan pakaging menarik mula membanjiri pasaran dan  ini akan berterusan.



Aktiviti menanam keperluan asas, sayuran keliling rumah skala kecil juga dijangka diteruskan sesudah pkp. Ramai yang berkongsi aktiviti tersebut dimedia sosial.



Ini lah hasil percambahan tauge penulis ketika pkp. Walaupun hasil tidak secantik yang diusahakan secara komersil, untuk penggunaan sendiri ok lah. Tiada keperluan untuk menghidupkan enjin kenderaan semata mata untuk membeli tauge selepas ini...Tauge kacang soya pun boleh dicuba nanti.



Disebalik kekangan, manusia bertambah kreatif  mencari jalan untuk hidup..Jika keadaan sentiasa damai rasanya manusia akan terlalu selesa dan akal akan semakin singkat.  


Sebelum ini tak pernah terfikir pagar tajam ini boleh digunakan untuk mengupas kelapa. Kelapa yang gugur dibiarkan kering begitu saja.


Dua pokok kelapa diperkarangan rumah penulis memberikan hasil yang tidak dijangka. Pkp lah yang mencetuskan idea memanfaatkan apa yang ada disekeliling.


Sabut kelapa terus dimanfaatkan dengan dileraikan untuk diletak dipangkal tanaman.

Kangkong antara tanaman yang penulis suka menanamnya. Sekali tanam boleh dituai dalam jangkamasa panjang, tidak perlu diulang tanam.




 Dimusim PKP  penulis mendapat idea memanfaatkan longkang tanah dan konkrit berhampiran mesin basuh. Kangkung sangat gemarkan kawasan lembab, Hampir setiap hari kita membasuh pakaian, buangan air mesin basuh yang dialirkan ke longkang akan membekalkan air bersama nutrien kepada tanaman.

Jom jom manfaatkan masa terluang anda...



3 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK