click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, June 8, 2024

Pulau Besar- Last Episode

Walaupun nama Pulau Besar tapi saiz kependudukan tidak besar..Besar juga bukan merujuk kepada saiz pulau.. 
Asalnya mungkin terdapat banyak koloni babi bersaiz besar, demi enak didengar, perkataan babi ditiadakan. 

Kawasan berpenghuni tertumpu di bahagian yang berdepan dengan tanah semenanjung. Disebalik pulau mungkin bertebing curam tidak berpantai tidak sesuai untuk penempatan.

Berpeluang meninjau dengan berbasikal sewa kawasan berpenghuni dari hujung ke hujung. Bermula dari Bayu Lestari Resort. Basikal sewa Rm5 sejam. Boleh juga menyewa buggy elektrik.... Rm50 sejam


Resort ini dengan kedudukan yang lebih terpencil menggunakan genset sebagai sumber tenaga..air pula menggunakan air bawah tanah...Di bahagian yang lain  kedapatan tiang dan kabel elektrik TNB cuma tak pasti dari mana sumber janakuasa.



 

Sebahagian chalet Bayu Lestari Resort..


 

Bersebelahan paling hujung Bayu Resort terdapat pengusaha kecilan chalet   diperingkat akhir pembukaan. Semakin bertambah pemain industri, pilihan pengunjung turut bertambah, harga percutian pulau diharap dapat diturunkan.



Pusat kitar semula  diusahakan oleh NGO untuk menjamin kelestarian pulau.. semua sampah dikitar semula.. sisa makanan resort dihimpunkan dan dijadikan baja organik. Semasa kami di sana sukarelawan guru- guru seluruh Johor mengutip sampah sarap plastik di seluruh kawasan berpenghuni. 




Rupa seperti kelawar, tapi ada yang kata itu adalah spesis Kluang..





Setelah meninjau seluruh kawasan berpenghuni terdapat 5 resort utama..

1.Bayu Lestari

2. Mirage

3. Alun alun

4. Aseanea

5. d'Coconut





Penghujung kawasan berpenghuni terdapat pusat penetasan penyu..



Senarai kampung-kampung di pulau..Khabarnya ramai penghuni meninggalkan pulau ketika PKP dulu.


Villa terbengkalai bersebelahan jeti utama ke Pulau Besar.




Terdapat juga Masjid 



 

Hari kedua meninggalkan pulau. 2H1M paling ideal berkunjung ke pulau ini, lama sangat tak tau nak buat apa di sana..

Bercadang berkunjung lagi ke pulau pulau lain dimasa akan datang..Berdasarkan senarai, terdapat 9 pulau menarik di perairan Mersing yang wajar dikunjungi, manakala menurut penduduk tempatan Pulau Rawa dan Pulau Tengah adalah pulau wajib dikunjungi. 

Apa lagi..Jomlah



No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK