click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, June 9, 2024

Udang Galah Endau Rompin..



Kembali ke KL melalui jalan pesisir pantai Mersing-Endau -Rompin diteruskan  ke Muadzam Shah-Serting -Kuala Pilah-Senawang. Bermalam di Senawang sebelum sambung ke Rawang.

Setelah meronda pesisir pantai timur selatan tanah air, didapati banyak camping site persendirian maupun awam ataupun resort- resort berskala sederhana. Pertama kali singgah di Pantai Air Papan, Teluk Gorek, Tanjung Pemanggil dll. Kunjungan terdahulu di Desaru, Sedili juga meriah.

Tapak-tapak ini dipenuhi dengan pengunjung setiap kali hujung minggu dan cuti umum sehinggakan perlu membuat tempahan awal. Kini budaya bercampervan pula sedang mula meningkat naik. Aktiviti yang bagus memupuk semangat kekeluargaan dikalangan masyarakat.

Memasuki Endau  disajikan dengan papantanda jualan udang galah. Dikhabarkan disepanjang Endau Rompin terdapat banyak kolam penternakan udang.. Mereka yang kaki pancing sering  berkunjung ke Sg Rompin untuk melepaskan gian memancing udang. Ada rakan sejauh Melaka sanggup datang ke sini semata-mata untuk memancing..giler.. Barangkali disini lubuk udang galah..

Di persimpangan Muazam/Kuantan di sini adalah port makan- makan  udang galah..Melihat kepada stiker yang ditampal di gerai-gerai, banyak kelab permotoran  sering ke sini. Seram  juga melihat senarai harga..Pilihan makanan lain pun banyak.

Melihat perkembangan terkini , pemerintah perlu  memberi tumpuan agihan ekonomi ke sebelah timur. Asyik sebelah barat yang mendapat peruntukan besar pembangunan. Banyak potensi ekonomi boleh diteroka sekiranya jaringan jalan di naik taraf..Lebuhraya persisir pantai wajar dibina dari Pengerang-Mersing-Rompin-Pekan dan dihubungkan ke LPT di Kuantan. 

Kalau jaringan jalan cantik..nak meronda pun senang...

Jomlah meronda...



1 comment:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK