click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, August 4, 2014

Perjumpaan Raya 2014

2hb Ogos 2014, Kuala Pilah

Kami sengaja memilih hujung minggu pertama aidilfitri untuk berkunjung ke rumah bekas guru kami. Sementara kehangatan mood raya masih segar dirasai , masing-masing menggayakan pakaian raya. Yang lelaki lengkap berbaju melayu  bersongkok dan bersamping.

Seramai 6 keluarga rakan sekelas sepakat mengunjungi pasangan guru yang mengajar kami sewaktu di tingkatan 4 dan 5 di SMSM tahun 1983 dan 1984. Ini merupakan pertemuan julung kali  sesudah meninggalkan alam persekolahan 30 tahun dahulu. Kebetulan cikgu tidak dapat hadir semasa GRU pada 21hb Jun 2014 yang diadakan disekolah baru baru ini.

Walaupun hanya sebahagian dari 34 rakan sekelas yang hadir, majlis tetap meriah lagi ceria. Selain bertemu  semula dengan guru, pertemuan ini merupakan yang pertama kali  dapat beramah mesra dengan pasangan serta ahli keluarga teman sekelas .

Pastinya lebih meriah jika rakan sekelas yang lain dapat turut serta , tapi apakan daya masing masing mempunyai agenda sendiri sempena cuti panjang aidilfitri. Ada yang berada di luar daerah kerana beraya di kampong halaman pasangan masing-masing..Kebetulan pula minggu terakhir cuti ramai ibubapa yang terpaksa menghantar anak-anak kembali semula  ke asrama atau kolej. Jika ramai yang berkesempatan aku tak dapat bayangkan bagaimana hiruk pikuknya rumah cikgu dipertemuan itu...

Majlis diserikan juga dengan bacaan yasin dan tahlil untuk dihadiahkan kepada kedua ibu bapa samada yang masih hidup atau telah meninggal dunia..


Inilah pasangan bahagia Cikgu Yusuf dan Cikgu Radhiah yang bertemu jodoh di SMSM. Secara peribadi aku tidak menyangka mereka ini bercintan memandangkan memasing memiliki dua perwatakan yang agak kontras, Cikgu Yusof disekolah dulu berperawakan garang disamping itu Cikgu agak 'pendek' berbanding pasangannya. hehe..Itulah jodoh namanya. Kini meniti  bahagia bersama 3 orang anak dan dua orang cucu setelah kedua-duanya tamat berkhidmat apabila mencapai usia 55tahun.

Sekali imbas memang tidak percaya kami dipisahkan usia 8 tahun dengan cikgu. Pasangan cikgu kelihatan segak dan berketerampilan muda. Kebetulan cikgu Yusof pula menggayakan potongan rambut berpetak..pergh menten muda you...Kekadang anak-anak yang keliru samada kami yang junior atau sebaliknya. Disebabkan perawakan yang seakan seusia inilah kot kami dapat bersembang dengan lebih santai lagi ceria ..Sesekali terkena juga cikgu dengan usikan nakal kami...tapi cikgu ok dia bersikap terbuka dengan bekas anak murid. Sikap yang sungguh kontras sewaktu mengajar kami dulu..hehe Cikgu Yusof dulu garaang...

Berikut adalah foto-foto yang dapat kami abadikan  dihari itu..








                             










Semoga pertemuan ini bakal mengeratkan lagi silaturahim dan dapat berjumpa lagi dilain kesempatan.




No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK