click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, June 8, 2015

Air Bukan Sekadar Air- Bhg 2

Bahagian Pertama boleh di baca DISINI



Air yang berkualiti  memiliki paling kurang 3 ciri utama

1.       Beralkali
2.       Mikro kluster ataupun
3.       Anti oksidan

Air beralkali

Air beralkali memiliki ph lebih dari pH7 membantu membekalkan mineral alkali untuk meneutralkan sisa toksik dalam tisu  maupun darah. Untuk mengetahui samada air beralkali atau asidik uji dengan penguji pH. Jika air berwarna kebiruan bermakna air beralkali..lebih gelap kebiruan/jingga  lebih tinggi nilai alkali. Air berasidik memberikan warna kekuningan/oren.

Mikro kluster

Air baik mempunyai kelompok susunan molekul yang kecil. Berbanding air biasa yang memiliki lebih 20 molekul sekelompok,  air  baik memiliki 5-6 molekul sahaja. Kelompok yang sangat kecil ini mudah diserap  untuk tujuan penghidratan sel sel tubuh. Zat zat dan mineral mudah diagihkan dalam sistem tubuh.

Secara perbandingan., meminum air berkluster kecil  air akan terus diserap oleh sel-sel tubuh.. tidak seperti air biasa yang mempunyai kluster besar, kita akan terasa kembung perut  atau terasa ingin membuang air kecil jika meminum dengan kuantiti  yang lebih dari biasa.

Anti oksidan.

Sebagaimana besi atau buahan yang mudah karat apabila terdedah dengan udara akibat proses pengoksidaan , sel-sel tubuh juga mengalami pengoksidaan. Kulit yang berkedut, keterbatasan usus menyerap zat dan mineral dsb adalah sebahagian tanda-tanda  sel sel tubuh telah mengalami pengoksidaan..Untuk mengurangkan/melambatkan proses pengoksidaan sel sel tubuh, kita perlu banyak memakan atau meminum  dengan bahan yang mempunyai sifat anti oksidan.

Ujian mudah yang boleh dilakukan untuk mengetahui ciri ini adalah dengan menitiskan cairan iodin ke dalam air. Jika air kekal jernih bermakna air memiliki sifat sifat anti oksidan. Air tanpa anti oksidan akan memberi warna kekuningan. Lagi pekat kekuningan lagi tinggi sifat oksidannya dan sangat tak elok digunakan.

Pengamal kesihatan menyarankan memakan bahan makanan/minuman seperti teh hijau, minyak ikan kod dan pelbagai multi vitamin lain yang harganya boleh tahan mahal sebagai makanan tambahan anti oxidant. Untuk memperolehi bahan anti oksidan secara mudah dan murah minumlah air  yang telah melalui proses pengionan…Air yang terus diambil dari punca memiliki sifat antioksidan dengan bacaan sehingga -400mV!


Air beralkali kini banyak dipasaran. Yang terbaik pastinya air zam zam. Air zam zam secara semulajadi memiliki ciri-ciri yang dinyatakan diatas.  . Sebagaimana manusia yang memiliki jangkahayat, air juga memiliki jangkahayat.. lagi lama disimpan kualiti air turut akan menurun. Sifat-sifat anti oksidan paling mudah hilang apabila air lama disimpan. Air zam zam tidak terkecuali.

Harus difahami air beralkali sahaja tidak semestinya air yang baik. Air beralkali yang banyak dipasaran kekadang tidak memenuhi dua lagi ciri-ciri air yang baik. Untuk mendapatkan air baik beralkali kini terdapat  mesin ionizer air yang mampu menghasilkan air  yang memenuhi kesemua  ciri-ciri dinyatakan . Jika tidak mampu mendapatkan air sebaik zam zam, memperolehi air yang telah melalui proses pengionan  dikira memadai.  Sesetengah orang menganggap pelaburan  ionizer air tersangat mahal. Jika dilihat  dari sudut ‘angka’  memang benar harga ionizer adalah mahal namun jika dilihat dari sudut ‘nilai’, harga itu tersangat rendah berbanding manfaat yang diperolehi. Manfaat kesihatan yang bakal dinikmati adalah sesuatu yang tidak ternilai.


Apa lagi kawan kawan jomlah memiliki ionizer air.. Pelaburan yang berbaloi.. Kita mampu mengubahnya.

Bahagian pertama artikel ini boleh dibaca  DISINI

Nota. Jika tuan/puan ingin mengetahui lanjut berhubung dengan ionizer air bolehlah berhubung dengan penulis.


CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK