click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, June 12, 2015

Jomlah Berspender Saja Ke Pejabat-Pejabat Awam...

Aku jadi tak faham. macamana akhbar NST yang dikuasai oleh orang islam boleh terbawa-bawa menyokong supaya diberi kebebasan untuk pelanggan berpakaian kurang sopan sewaktu berurusan dipejabat -pejabat kerajaan. Alasannya hak individu. Kenapa perlu mempertahan hak individu yang berpakaian lucah. kenapa tidak mempertahankan hak  orang ramai yang tidak selesa melihat gelagat mereka yang berpakaian kurang sopan. Jika dilihat segelintir amoi-amoi bahkan nyonya-nyonya memang teruk. Sudah tiada beza ketika berkunjung ke pasar-pasar  malam atau sewaktu  berurusan  ke pejabat-pejabat awam. Berseluar pendek , berskirt mini sendat yang menampakkan alor ponggung.. Inikah etika berpakaian yang mau dipertahankan atas alasan hak individu..? .Mengapa perlu diberi liputan meluas. Akhbar The Star meletakkannya di muka hadapan. Yang ini mudah difahami kerana akhbar ini milik bukan islam. Walaupun bukan islam sepatutnya isu ini dilihat dari sudut kesopanan.. Kelucahan sebegini tak perlulah disokong. .

Sedih bila pihak JPJ turut mengeluarkan kenyataan seolah tindakan pejabat berkaitan memberikan kain sarong juga adalah satu kesalahan. Mereka sudah menyerah kalah..Padahal kain sarong itu hanyalah simbolik supaya pelanggan akan berpakaian lebih sopan jika ingin berurusan dengan mereka. Jika kerenah segelintir individu sebegini dilayan dan disokong pula oleh  akhbar arus perdana sehingga memaksa pihak terlibat  tunduk dengan desakan puak tak reti malu ini dimana maruah pihak yang melaksanakan peraturan berpakaian sopan itu.   Sepatutnya perkara sebegini tak perlu dilayan. Patuhi atau Balik. Tiada kompromi. Pelik tuanrumah yang sepatutnya mempunyai hak menentukan pakaian apa yang perlu dipakai ketika bertandang ke rumah, kini tindakan itu seolah satu kesalahan.. Pengunjung pula yang kini diberi kebebasan untuk memakai pakaian apa saja atas alasan hak individu...Betol betol haprak...!

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK