click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, October 1, 2019

Galeri Arkeologi Lembah Lenggong, Tapak Warisan Dunia



30 hb September 2019.

Dalam perjalanan balik  ke KL singgah di Galeri Arkeologi Lembah Lenggong. Melunaskan hasrat ke Lembah Lenggong, tapak warisan dunia yang tertangguh sekian lama.



Meninggalkan Kuala Kurau pastinya akan terbayang bayang gelagat si kecik..




Galeri yang dibuka setiap hari 9-5ptg kecuali Jumaat rehat tenghari untuk solat Jumaat. Masuk percuma




Tarikan utama di galeri ini adalah penceritaan penemuan rangka manusia oleh penyelidik Universiti Sains Malaysia pada 1991 di Gua Runtuh, Lenggong dan kaitannya dengan tamadun manusia didunia.




Diceritakan bagaimana penghijrahan manusia dari benua Afrika sehingga Australasia.

Penulis bukan ahli sejarah untuk bercerita dengan betul, jadi biarlah artikel artikel digaleri ini penulis kongsikan untuk bacaan bersama..

Penulis kongsikan juga artikel berkenaan tapak warisan dunia unesco Lembah Lenggong

https://pelanconganlenggong.my/lembah-lenggong-warisan-dunia/










Cuba melihat sendiri persekitaran penempatan awal manusia berdekatan Kg Gelok, Lenggong.




Ermm persekitaran penempatan awal Lembah Lenggong yang diistiharkan sebagai tapak warisan dunia seolah tidak mendapat perhatian yang sewajarnya..Sejarah yang sangat bernilai yang gagal dieksplotasi  oleh pihak berkaitan.

Lokasi penemuan artifak penempatan awal di Bukit Tampan berdekatan Galeri Arkeologi juga tidak boleh dikunjungi kerana persekitaran yang sangat uzur. Galeri itu sendiri  kelihatan suram.. Come on Jabatan Warisan Negara.


Sesudah lawatan terus saja JjCM. Singgahan yang tepat di Restoran Tasik Raban, Bukit Tampan, Lenggong. .Lokasi restoran di tepi jalan utama Lenggong-Kuala Kangsar.



Tak tahan melihat pelbagai hidangan lauk pauk. Semuanya membangkitkan selera...Itu nak, ini nak...



Alhamdulillah...Ikan bakar kaloi dan pelbagai lauk pauk dan ulaman. Kesempatan lain, boleh datang lagi nanti...Jom .jom jom..

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK