click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, June 21, 2020

Korban Pertama Ternakan Pasca PKP...


21hb Jun 2020...

 Sedar tak sedar sudah 50 hari penulis membela ayam..Kalau diikutkan tiada seorang menyokong membela ayam dirumah taman, tapi penulis buat tidak peduli...

Walaupun membela tak banyak tapi memadai untuk menimba ilmu membela ternakan diruangan sempit...

Cabaran utama pastinya bau dan lalat... Bau  tidak begitu menusuk cuma sesekali  menganggu juga .  Walaupun reban sering dibersihkan, dan disembur dengan cairan serai wangi, bau dari sisa taik ayam, sisa makanan dan bau badan ayam itu sendiri lama kelamaan memberi bau yang tidak enak juga..

Koloni lalat nampaknya terkawal...ada tapi tidak banyak...mungkin penggunaan dedak yang dicampur dengan makanan diperam menggunakan EM berjaya menghindari lalat..



Mangsa korban pertama ayam jantan akibat lewat memberi rawatan berkala...Cubaan memberi  rawatan disaat akhir tidak berjaya menyelamatkan ayam ini..


Sakitnya tidak begitu teruk...Walaupun monyok tapi masih ada selera makan. Saiz  badan walaupun jantan tapi lebih kecil dari ayam betina ..


Ayam disemadikan disebelah pokok sayuran , tak dapat makan ayam dapat makan sayuran dari sumber baja bangkai ayam pun jadilah..




Mujur ada seekor lagi ayam jantan...Ayam jantan ini baru 2 tiga hari pandai berkokok.

Ayam jantan ini ketika usia 40 hari beratnya sekilo...kini berusia 50hari berat telah mencapai 1.5kg..Manakala yang betina dalam lingkungan 1.2-1.3 kg saja. Seusia 60 hari beratnya boleh mencapai  1.8-2kg untuk jantan dan 1.5kg keatas untuk betina.....Berat yang sesuai untuk dipasarkan sekiranya diternak secara komersial. Jika pemakanan teratur, berat boleh mencapai lebih awal.

Penulis sedang bersemangat  untuk membela ayam skala besar...Tempat telah dikenal pasti..Cabaran pasti ada tapi kitaran membela dari anak ayam sehingga dituai berusia 50-60 hari rasanya tidak sukar...

Inilah rahmat disebalik PKP...

2 comments:

  1. Mudah2an berjaya menjadi penternak ayam komersial

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin..amin...main redah jer ni wak...

      Harap2 pengalaman membela dengan ilmu sedikit ini tidak dibayar mahal dengan pembetulan pembetulan kesilapan semasa membela

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK