click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, November 12, 2020

Reban..Bukannya susah nak senang..

Apabila terkurung dek pkpb...kepala mula mencari idea untuk menambah baik persekitaran rumah.

Dilema membela ayam ruangan sempit adalah leceh ketika  memberi makan ayam terutamanya ketika musim hujan atau ketika kita  berada diluar kawasan.

Selain itu  bau reban sangat mengganggu ketika persekitaran reban basah. 

Bab memberi makan ini tak serupa orang yang membela dengan orang yang bukan membela. Yang membela walaupun leceh tetap juga dibuat, manakala yang bukan, akan merungut ketika disuruh lebih-lebih lagi dalam keadaan reban yang becak.






Kini memberi makan dan minum ayam dipermudahkan..Tiada keperluan memasuki kawasan reban...Makanan hanya perlu diisi diluar kawasan pagar.


 
Begitu juga dengan bekas makanan anak anak ayam..semuanya diisi dari luar reban. Jika diletakkan didalam reban sangat leceh ketika membuka dan menutup pintu, nescaya akan ada anak ayam ayam yang terlepas keluar reban..Bukan itu saja bekas makanan dan minuman sering dikotori najis.

Bekas makanan ayam dewasa dan anak ayam ini boleh disambungkan dengan corong yang disambungkan ke tong simpanan makanan yang akan membekalkan makanan kering secara automatik. Kemudahan yang sangat penting ketika kita berada diluar kawasan.



Untuk menghindari bau reban, selain pembersihan berkala, keliling reban dan halaman rumah kini ditanam dengan pokok- pokok bunga wangi.. 



Tumpuan ke reban juga  cuba dialihkan dengan membuat pacuran air di sebelah reban untuk memberikan kesan bunyi desiran air seterusnya melupakan jika kedapatan  bau yang kurang mengenakkan..

Siapa kata membela ayam diruangan sempit melecehkan...dengan sedikit kreativiti membela ayam sebagaimana pet yang lain adalah menyeronokkan..

Cubalah hehe...


6 comments:

  1. Wah! Tanam pokok bunga wangi apa pula tu. Walaupun tahi ayam, tapi ada nilai komersialnya tu bila dah jadi baja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Byk pokok bunga wangi yg saya tanam..melor, tanjung, kerak nasi, bunga cina, jasmin dll masalahnya tak semua rajin berbunga..yg rajin berbunga kenanga n jasmin..kemuning pun npknya mula rajin berbunga...

      Mungkin x rajin dibaja..kini dgn taik ayam yg byk, setiap 3 hari akn tabur taik ayam yang dibersihkan direban...

      Delete
  2. Bila tiba musim hujan
    penyakit ayam kuat menyerang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Musim hujan x kena gaya ayamnya byk yg belerek wak..hehe..

      Delete
  3. Pengudaraan kurangkan wabak penyakit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayam tidak disuntik vaksin memang tinggi risiko utk sakit..

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK