click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, February 15, 2011

XPDC LAOS/CAMBODIA...day 6

yes..'yess..Kemboja dah dekat..!


Berlatarbelakangkan bendera Kemboja..




Pekan koboi sepadan di Kemboja
api..api..! cuaca kering di kemboja ..wakaf beratap rumbia dijilat api..cemas sebab hampir benar dengan pejabat..


panggung wayang di pekan koboi kemboja..



tinggal dua je, balik cepat peniaga ni bila jagong diborong orang Malaysia
ish.ish..bocor lagi..
Gps ni lagi ok. aku tayang peta di celah kangkang skuter aku.untuk mendapat gambaran jelas laluan. bila terpandang nama pekan/bandar dipapan tanda, cepat-cepat jeling jadi taulah dimana kita berada dengan lebih jelas..akan datang aku nak pasang braket letak peta dekat handle motor..baru lah senang baca...



Habis minyak Pak Su...tapi bekalan minyak dalam tong sentiasa ada...

sambil tunggu mekanik repair motor kawan mari perhangatkan jari-jemari yang sejuk..


berkaki ayam dan berselendang je..kami yang pakai 2,3 lapis baju pun terasa kesejukan..

Hanya vespa...On.., mereng ..,start...! treng..trennnng..! teng..teng..teng..!
!
Nak buat lap kat roundabout ni., pemandu terpaksa menjulurkan tangan sampai berlaga kepala dengan lutut...dud..dud..dudd
Jarak perjalanan dari Korat ke Buntarik...cuaca sangat sejuk 18 darjah celcius..

Nikmat sungguh makan berlaukkan telur goreng...lempeng cicah susu pun ada...cepat-cepat siapa cepat ..geng botak lawan geng tak botak..


Rumah penginapan kami di Buntarik...rumah tumpangan seperti ini banyak di Thailand di sepanjang jalan-jalan utama...bayaran pun berpatutan...


inilah pemandang persekitaran checkpoint chong mek..Laos


Tukar laluan ke Cambodia melalui check point Chong Chom dan bukan Phra Wihan. Seperti biasa sekitar 7.o0 pagi dah berada diatas motor. Atas nasihat penduduk tempatan kami masuk semula ke jalan persekutuan route no 24 dan merentasi bandar-bandar kecil sebelum tiba ke destinasi. Det udom-Sangkha--Prasat-Chong Chom dan sambung semula ke Prakhon Chai-Nong Rong dan Nong Ki. Motor sdr faizal semput seketika dan dapat diatasi oleh mekanik xpdc. motor Sdr Fauzi pancit lagi disalah satu laluan ini. pergh seingat aku ini kali ketiga vespa beliau pancat...Secara keseluruhan motor-motor lain kurang bermasalah selepas hari ke 3 kecuali kerosakan kecil. brek belakang motor modenas Pak Su pun sudah dibaiki di Buntarik setelah hampir 4 hari tidak berfungsi disebabkan tiada alat ganti.

Setelah urusan di kedua-dua imegresen Thai dan Cambodia selesai, kami mengambil keputusan ke pekan koboi shj dengan menonggang teksi motor.Pekan berada 200m dari check point. bayaran teksi motor 20baht. Nak ke bandar terdekat pun 120km dari sempadan. Arghh pergi masa xpdc akan datang lah..Berada di pekan sepadan cambodia tidak lama dalam 3 jam shj. menghabiskan masa melihat-lihat pekan kecil disini. dalam melihat-lihat tu terbeli juga aku i-phone china set harga 1800 baht. Nak beli, tak beli..setelah menerima pakai pendapat rakan-rakan , aku beli..daripada menyesal tak beli bila dah tiba tanahair, lebih baik beli..ha ha.

Meneruskan perjalanan. Destinasi berikut adalah Pataya. Tapi jarak jauh lagi jadi kami bermalam di rumah tumpangan di Nong Ki caj semalam 400baht, aku duduk sorang sebab mereka dah tertempah bilik lebih. lagipun bilik kecik. aku check in lewat sebab aku berada sorang-sorang dihadapan semasa mereka berhenti dan terpaksa pusing semula untuk regroup dengan mereka. bila aku check jarak semasa pusing balik adalah dekat 20km aku dihadapan mereka..,itu pun mujur aku berhenti tunggu di stesen minyak hampir 2 jam , kalau aku teruskan ride mahu beratus-ratus km aku dihadapan ..he he..

4 comments:

  1. Perghhh memang hebatlah motor-motor vespa tu.. masih mampu buat perjalanan jauh! :)

    ReplyDelete
  2. memang hebat. tapi lagi hebat adalah penunggang dia.

    ReplyDelete
  3. Bravo Bro Latep..! member2 yang bawak vespa tu memey salute laa..!!

    ReplyDelete
  4. TGc,susah atau senanh terletak di hati...Impossible is nothing..ha ha

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK