click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, May 23, 2012

Hebatnya berbicara...

Korang sekelian dah tengok debat antara Rafizi Ramli dan Khairi Jamaludin..? Ramai kekawan FB yang menyediakan pautan ke video perdebatan tersebut. Secara jujur dari aku memang kedua-duanya hebat. Bagi aku pemidato hebat memiliki bakat semulajadi. Dalam keadaan diasak dengan pelbagai hujah, kedua belah pihak berjaya membalas hujah dengan bersahaja. Bukan senang mengemukakan /mematahkan hujah berserta fakta secara spontan sambil cuba menyakinkan pendengar.

Dalam situasi debat itu aku rasa RR memiliki sedikit kelebihan kerana dia masih berada dipihak dialam fantasi berbanding KJ yang terpaksa berhujah dengan reliti. Maksud aku segala jawapan KJ terpaksa mencerminkan  senario dipihak yang sedang memegang tampuk kuasa . Orang dapat menilai dan segala kelemahan mudah dikenalpasti.., berbanding RR dipihak orang bercita-cita memiliki kuasa.,  bagi RR tiada apa perlu digusarkan semasa menjanjikan fakta bulan dan bintang., samada janji boleh ditunaikan atau tidak  kelak...itu belakang kira

Baguslah sekiranya janji-janji boleh dipenuhi ditakdirkan mereka mendapat tampuk kuasa kelak..Siapa yang taknak pendidikan percuma...tapi yang aku gusar janji-janji manis hanya retorik semata. Secara peribadi aku skeptikal dengan janji-janji manis mereka. Sekadar contoh sebelum dapat kuasa berjanji akan mewujudkan liputan akhbar yang bebas..benarkah begitu...? Buletin selangorkini yang dimiliki kerajaan negeri dan dibiayai dari wang rakyat, diberikan percuma ditempat awam seperti masjid dll hanya menyebelahi PR..Akhbar yang tak sebulu dihalang berada dipremis mereka...jadi?...apakah anda fikir media seperti RTM, TV3, Utusan dll akan dibiarkan dalam keadaan sekarang  semasa mereka mempunyai kuasa kelak?!

PR mendakwa mereka menjuarai permasalahan rakyat tanpa mengira bangsa. Tapi kenapa dalam kes TeoBeng Hock ( TBH)dan Sarbini yang mengalami masalah hampir serupa, hanya TBH  mendapat tempat dalam agenda mereka, Aku tak nampak pun bilboard pasal Sarbini dimana-mana simpang jalan berbanding TBH. Perkara ini berlaku kerana DAP lebih dominan dalam pakatan tersebut.

Ketelusan..? kroni..? rasuah..?  argh..! korang pun tahu pihak-pihak yang menyalahguna kuasa semasa pengagihan tender  dikhususkan untuk bumiputra yang didedahkan semasa perbicaraan kes TBH...

Jadi macamanalah aku nak percaya dengan janji-janji mereka...

Maafkan aku ok, sekiranya pendapat anda dan aku berbeza...

Ada mata lihat, ada telinga dengar... ada otak fikir...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK