click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, August 5, 2013

Apakata Wujudkan Amanah Wakaf Nasional...

Duit raya seposen, dua posen, lima posen hatta seringgit ramai bebudak yang tak terliur untuk menerimanya semasa bertandang ke rumah anda semasa hariraya nanti. Tak caya..? cuba hulur sampul duitraya berisi syiling seposen ...Silap-silap ada yang bertempik dan memalukan tuan pemberi nanti. haha . Semuanya mengharapkan wang besar. Semua mengetahui tidak banyak boleh dibuat/dibeli dengan jumlah wang kecil. Tapi kita sering terlepas pandang kekuatan nilai yang  kecil. Air terjun yang maha hebat sebenarnya bermula dari setitis air matair. Namun bila bergabung dengan banyak matair, tiada apa yang boleh menghalang alirannya disepanjang laluan mereka. Kekuatan yang kecil bila digabung akan mewujudkan kekuatan yang sangat luar biasa. Itulah dia kekuatan jemaah...!

Diakui kita masih kurang memiliki kekuatan ekonomi individu berbanding bangsa lain. Tapi kita punyai kelebihan bilangan penduduk yang  ramai . Hampir 70 peratus penduduk adalah peribumi. Kita juga punyai sistem wakaf. Dua elemen ini jika digabung pasti menghasilkan kekuatan yang luarbiasa. Berdasarkan analogi air terjun diatas sepatutnya  tak timbul ekonomi negara hanya dikuasai oleh satu kaum saja. Kena cara dan gaya kaum peribumi boleh mencaturkan ekonomi negara  tanpa selalu sangat dipermainkan oleh  para kapitalis yang sememang sifat mereka suka  mengambil kesempitan dan menindas bila peluang muncul . Setiap menjelang raya barang kurang....setiap raya harga naik...Berbanding kapitalis, orang islam beriman tersangat waras bila berurus niaga. Mereka percaya setiap tindakan akan dipertanggungjawabkan diakhirat kelak.

Dengan penerangan berterusan, sumbangan wakaf akan berkembang subur. Setiap orang islam percaya harta/duit yang di wakafkan adalah amal jariah  yang pahalanya akan diterima berterusan sesudah mati. Sebab itu kesedaran yang semakin meningkat ini sewajibnya diambil kesempatan untuk mengukuhkan ekonomi orang islam. Wujudkan satu institusi khusus untuk menguruskan wakaf. Apakata wujudkan Amanah Wakaf Nasional. Atau AWAN. Jika diterajui badan yang telus, efesien dan berwibawa aku percaya ekonomi umat islam mampu menggegarkan dunia. Lihat saja PNB dan Tabung Haji..Majoriti pendeposit-pendeposit adalah orang kebanyakan tapi nilai simpanan yang digabungkan mencecah berbilion ringgit. Manakala simpanan disini lebih kepada keuntungan dunia, institusi wakaf lebih menjurus kepada saham akhirat yang sehingga kini masih belum diurus secara profesional. Disokong dengan pelaburan yang strategik nilai yang kecil menghasilkan impak yang luarbiasa.

Kerajaan juga mungkin boleh memikirkan untuk menggubal undang-undang mencairkan harta orang islam yang terlalu lama terbeku di Amanah Raya. Dikhabarkan duit yang tidak dituntut  telah mencecah  berbilion ringgit. Elok saja harta/duit itu disalurkan ke  institusi wakaf.  Daripada  dibiarkan tersimpan ditabung bukankah lebih baik digunakan  untuk menaikkan martabat ummah. Insyaalah si mati juga peroleh pahala.

Wallahualam.







No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK