click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, August 7, 2013

Betulkah hanya bangsa tertentu pandai berniaga...?

Peluang , pendedahan dan  kegigihan boleh menjadikan seseorang itu hebat ., tak kira apa pun bangsa sesorang itu. Sekiranya peluang samarata diberikan yang paling hebat akan menyerlah. Sekiranya  kriteria ini dinafikan bagaimana mereka mampu menonjol. Aku berpendapat kaum peribumi selama bergenerasi telah dinafikan hak itu oleh penjajah terutama dalam bidang ekonomi. Keadaan bertambah buruk  dengan permainan kotor oleh puak yang menguasai ekonomi . Semacam tidak logik, memiliki  komposisi kaum terbesar namun kek ekonomi dikuasai sepenuhnya oleh pihak minoriti. Benarkah peribumi tidak pandai berniaga...? Aku tidak fikir sedemikian..

Sekiranya persaingan diadakan dipadang yang sama rata, aku yakin peribumi juga akan  menyerlah.  Bukti...? Dulu sebelum kehadiran penjajah peribumi menguasai ekonomi bukan saja disini bahkan dipersada antarabangsa. Dengan kaedah pecah dan perintah, hak dan keyakinan  mula dirobek oleh penjajah  dan didoktrinkan bahwa peribumi adalah malas dan hanya  layak bertani secara kecilan dikampong-kampong. Pendatang asing yang berkelebihan tinggal dibandar dengan segala kemudahan mula merebut peluang membudayakan bisnes  dikalangan mereka seterusnya mengembangkan bisnes.

Kini setelah merdeka  apabila peluang dan pendedahan diberikan, peribumi juga mampu bangkit dan merebut peluang. Sedikit demi sedikit budaya berniaga mula bersemai  dikalangan mereka. Lihat saja di pasar-pasar malam, uptown, pasar tani , gerai-gerai ditepi jalan dsb siapa yang lebih ramai berniaga...? Tidak mustahil suatu hari nanti bumiputra pula akan menonjol.

Diperhatikan peribumi mula menyerlah dipelbagai bidang. Pendidikan, sukan dsb sukar untuk menafikan kehebatan anak-anak peribumi. Didalam peperiksaan utama siapa yang menduduki carta teratas...? Didalam sukan permotoran  siapa tidak kenal Zulfahmi, Shahrin ataupun  Azlan.? begitu juga dengan insan hebat Zulhasni Awang, Nurfatehah dalam lumba basikal. Sukan dunia yang selama ini dikuasai oleh mat-mat salleh ternyata boleh dipecahkan monopoli oleh anak-anak peribumi. Mereka  mampu memberikan persaingan dan menang. .Bangsa mana yang lebih menonjol dalam aktiviti lasak...? Meneroka ruang angkasa, menawan puncak dunia, berenang merentasi lautan, berekspedisi mengelilingi dunia...siapa...?! Semua ini mampu dilakukan sekiranya  peluang dan pendedahan diberikan.

Sekiranya aktiviti-aktiviti hebat seperti ini mampu dikuasai, dengan peluang dan pendedahan maka tidak mustahil,  bidang ekonomi juga dalam jangkauan anak peribumi. Aku yakin..Tunggu dan lihat.

Sempena bulan mulia ini aku mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf zahir batin. Hati-hati di jalanraya...







No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK