click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, December 24, 2013

Aku Kemalangan...

Riadah  pecah lemak  bertukar jadi riadah pecah tulang.


Ahad  22hb Disember 2013 sebagaimana minggu sebelum ini  kami  berbasikal lagi.. Inilah satu-satunya riadah yang sangat sesuai dengan aku ketika ini. Golf..? pernah juga terlibat dulu tapi dah bertahun main tapi tiada peningkatan , kureng umph lama-kelamaan set golf terbiar berkarat dalam stor. Mujur ada kawan yang masih berminat, maka tergadailah set aku  itu. . Bila mula –mula sambar motor rajin juga berkonvoi, pantang kawan kawan sebut , mesti akan  turut vroom sana vroom sini.. Lama kelamaan bila dah pandai berkonvoi ke negara –negara jiran aktiviti konvoi  tempatan pun dah kurang umph melainkan berkonvoi ke kawasan baru. 





Berbanding aktiviti lain,   umph berbasikal nampaknya terus segar. Minggu sebelum ini kami berkayuh ’on road’ dari Gombak ke Genting Sempah melalui jalan lama ke Bentong .Minggu baru ni kami ber ’offroad’ pula di Batu Arang. Malang tak berbau kami terlibat dengan kemalangan sewaktu melayani laluan  curam. Ditambah laluan  beralur air musim hujan menyukarkan untuk mengawal basikal. Kawan di depan tetiba memperlahankan basikal , aku yang sedang meluru laju tak sempat berbuat apa-apa melainkan terus merempuh basikal beliau, melambung dan tergolek . Bahu kanan terhempas  atas laluan berbatu.  Wa terbaring mengharapkan tiada kecederaan ..mengharapkan kesakitan hanyalah sementara.  Bantuan luar diperolehi. Aku dibawa keluar dan terus balik. Walaupun bahu kanan terasa sakit dan terpaksa ditampung dengan tali tapi masih boleh memandu. Singgah diklinik , dinasihatkan terus ke hospital. Isteri  menghantar.  Imbasan x- ray mengesahkan tulang selangka aku patah. Namun doktor memaklumkan tulang selangka mudah pulih. Dijangkakan dalam sebulan akan pulih sepenuhnya. Fuh aku harap begitulah




Seperti diduga setelah  mengalami kemalangan, ada yang menyarankan supaya berhenti dari beraktiviti yang melibatkan kenderaan 2 roda. ..risiko tinggi katanya.. hehe  mereka nak merujuk basikal dan motor aku lah tu. Macamlah  berkenderaan lebih dari dua roda akan sentiasa selamat..Kalau difikirkan sangat risiko, seolah langsung tak boleh beraktiviti. Sedangkan semua aktiviti hatta tidur sekalipun tidak akan terlepas dari risiko. Nama pun malang tak berbau. Kalau nak terjadi, bila-bila  masa akan terjadi. Kita mungkin berhati-hati tapi bagaimana  dengan kecuaian orang lain..? Dalam kes  di atas, sebaik mungkin aku menjarakkan  diri dari orang depan, tetapi ditakdirkan kemalangan akan berlaku  maka terjadilah asebab untuk terjadinya kemalangan. Dah  lama aku berbasikal bersama-sama  sahabat aku ini, pantang menuruni bukit beliau akan berkayuh lebih laju, tapi entah kenapa hari itu beliau terlalu berhati-hati memperlahankan basikal, sangkaan aku hanya seketika sebelum memecut lagi..rupanya tidak. aargh mana sempat nak mengelak beb, walaupun segala jenis brek aku dah guna....

Doakan aku cepat semboh ok...




No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK