click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, February 19, 2020

Gua Tempurung Perak..



Salah satu destinasi yang ingin dikunjungi, berkesempatan singgah dalam perjalanan balik dari Kuala Kurau ke KL. Selasa 18hb Feb 2020.

Akses yang mudah untuk ke sana. Jika menggunakan lebuhraya boleh mengambil exit Gopeng. Anda tidak akan tersesat apatah lagi kini boleh dipanduarah oleh waze atau google map.

Pengindahan mercutanda di simpang utama Gua Tempurung perlu ditingkatkan,untuk menarik perhatian pengguna jalanraya singgah. Ketika ini mercutanda yang tak seberapa hanya  kelihatan untuk motoris yang  ke utara, namun tidak untuk motoris yang menuju ke selatan.  Alangkah baiknya jika pintu gerbang dibina di simpang utama ini.





Dari simpang utama ke gua tak jauh dalam 3km. Papantanda ini juga sudah kelihatan usang dikelilingi semak samun. Pihak Jabatan Pelancongan negeri Perak perlu mengambil perhatian akan hal sebegini.



Fasiliti ditaman ok. Gerai banyak tandas pun ok luas lagi bersih.






Terdapat pelbagai jenis tour yang boleh disesuaikan dengan kehendak pengunjung dengan tiket berbeza. Jika sekadar melawat santai boleh mengambil tour 1..Untuk lebih lasak ambillah tour 4. Harga tiket bermula dengan harga Rm8  untuk orang dewasa.  


  Antara arca batu kapur yang terbina jutaan tahun.




Sebahagian video yang penulis dapat rakam dan sunting.

Penulis pernah berkunjung ke beberapa gua  di luar negara...Ternyata setiap gua memiliki keunikan tersendiri.

Green Canyon Indonesia

Gua dasar tanah Australia

Air terjun dalam gua Wales UK


Punca air sungai bawah tanah gua  Bosnia



Balik ke KL terjebak dengan kesesakan lebuhraya disebabkan kemalangan beberapa kenderaan ketika hujan renyai...

Pastinya banyak lagi gua gua menarik yang patut kita kunjungi... Gua Niah di Sarawak pun tak pergi lagi..Jom jom jom...


2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK