click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, April 15, 2015

Ekspedisi Transjava: Pangandaran- Cilacap

Diari perjalanan hari ke 9 dan 10 boleh dibaca  DISINI

Hariini kami akan ke Cilacap...Jarak perjalanan  kurang dari 200 km . Mengambil kesempatan tempoh perjalanan yang dijangka pendek, kami melawat Green Canyon disebelah pagi. Kawasan pelancongan terkenal di daerah Pangandaran ini.





  Tak pasti bagaimana kawasan ini mendapat nama. Andaian kami disebabkan air yang mengalir di sungai ini berwarna kehijauan. Pemandangan sepanjang bermudik biasa-biasa saja. Warna kehijauan air juga kurang membangkitkan keterujaan kerana kelihatan lesu sebagaimana air longkang.





 Namun keterujaan pantas menjelma tetekala tiba ke destinasi. Pergh wa cakap lu...Takjub dengan pemandangan indah. Air air mengalir tanpa henti dari bumbung gua juga dasar gua...

Sesudah lawatan terus ke Cilacap, Destinasi terakhir sebelum menamatkan pengembaraan di Jogja semula keesokan harinya




Berdasarkan maklumat di peta kami bercadang melalui jalan pintas  menaiki  tongkang ke  Nusa Kambangan diikuti dengan menyeberang semula ke Cilacap. Cadangan ini turut disokong oleh penduduk tempatan kerana laluan ini bakal memendekkan perjalanan sekurang kurangnya sejam.


Mendarat di Nusa Kambangan baru diketahui bahawa pulau ini adalah kawasan larangan. Pulau ini menempatkan tahanan jenayah tegar dari seluruh indonesia yang akan mengakhiri hidup dengan ditembak. Imron dan Amrozi yang dikaitkan dengan pengeboman hotel di Bali juga menjalani hukuman mati disini. Bertambah panas apabila Jakarta menjadi buah mulut di serata dunia kerana hubungan tegang terutamanya dengan Canberra juga Rio de Jeneiro kerana bakal menjatuhi hukuman mati terhadap rakyat mereka kerana mengedar dadah.


Polis maritim mengarahkan kami menaiki tongkang semula untuk terus ke Cilacap melalui laluan sungai. Perjalanan mengambil masa selama 3 jam...Apalagi berehatlah sepanjang bermudik itu..


Malam itu kami bermalam di Hotel Masjid Jamek Cilacap. Elok ditiru konsep hotel sebegini yang dibina di kawasan masjid untuk para musafir menginap. Lokasi masjid yang sememangnya strategik elok dimanfaatkan  untuk menjana tabung masjid.. Caj penginapan juga sangat murah hanya 75000 Rupiah untuk bilik berkatil single termasuk sarapan pagi...!.Ok sangatlah tu.

Esok kami akan ke Jogja menamatkan pengambaraan..Ikuti laporan hari ke 12...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK