click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, July 24, 2023

Tayar Terpakai...



Anak avocado yang disemai telah mencapai ketinggian sekaki lebih dan  perlu dibiarkan sedikit masa  lagi sebelum dipindahkan ke kebun. Anak- anak pokok di kebun bila ditanam di dalam pasu tayar kemudian ditabur dengan rambut kurang sedikit di kacau babi. Biarpun ada cubaan mengorek, nampaknya hasrat itu tidak diteruskan...mungkin ruangan sempit asyik tersondol tayar dan terbersin bila tersedut rambut..

Inilah antara dugaan berkebun dikelilingi belukar tebal.





Anak pokok petai pun perlukan sedikit waktu untuk dipindahkan.. Semangat sedikit pulih, bila pokok petai di kebun yang keguguran daun mulai keluar semula tunas baru..

Setiap kali ke kebun membawa 5-12 biji tayar terpakai..kenal dah dengan tuan bengkel sebab kerap mengambil tayar dibengkelnya. Keperluan tayar dikebun masih banyak lagi. Selain dibuat pasu pokok, tayar digunakan sebagai asas anak tangga di laluan bercerun. Ketika ini sudah 4 tangga disiapkan dan ternyata sangat memudahkan untuk turun naik cerun..sebelum ini membuat tangga dengan mencangkul tanah membentuk anak tangga, ermm sekejap saja rosak...



Turun naik cerun, tak risau tergelincir lagi...
 
Jom manfaatkan tayar terpakai..


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK