click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, August 16, 2023

Chainsaw...


Tak sia-sia bawa pembantu gigih. Sebelum ini rantai chainsaw ni macam pakai buang, walaupun rantai baru, 4,5 kali guna dah tak tajam., pernah mengasah tapi tak jadi., berapi-api mengunakan mesin tumpul untuk menumbangkan pokok.

Bila pembantu yang asah, ternyata rantai mesin kembali tajam., selamat Rm55 setiap kali menukar rantai baru. Kerja menjadi lebih  seronok memanfaatkan chainsaw tajam di kebun. Mana-mana pokok yang menghalang cahaya terhadap pokok yang ditanam mudah saja ditebang.


Setiap pembantu mempunyai keunikan perangai... pembantu yang ini sangat suka bermain dengan mesin..Potong rumput dan tebang pokok serah pada beliau. Cuma biasanya tebang sepokok seterusnya dikumpul untuk dibakar..Pembantu ini tebang saja suka, tapi apa yang ditebang ditinggal begitu saja, pokok yang ditebang jika dibiar tak dikumpul, kawasan itu sukar untuk dibersihkan pada masa akan datang, begitu juga dengan mencangkul, pikul memikul, menanam pokok dia tak suka. Berbeza dengan pembantu lain, cuma tak berbaloi membawa ramai sangat pembantu sebab aktiviti dikebun dah tak banyak.

Tapi oklah biarkan pembantu membuat apa yang disukai. Kita tutup apa yang tidak disukai, lebih lagi fasa kebun ketika ini lebih kepada menambah baik selain memastikan kebun bersih dan rumput sentiasa berpotong..leceh juga kalau pembantu tak suka menggunakan mesin rumput.. Bukan senang woo memotong rumput dicerun bukit..

Jom jom berkebun...






No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK