click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, April 28, 2024

Nenas Pasu

 





Jambul nenas ni minta dari penjual nenas pinggiran jalan. Berminggu juga  tersimpan di dalam beg kertas namun tidak kelihatan layu jadi memanfaatkan pasu bunga kosong yang ada terus tanam di ruangan kosong belakang rumah. 

Pokok nenas yang terus tanam atas tanah ada banyak di kebun tumpang,  belum ada yang berbuah. Lecehnya pokok terus tanam atas tanah, rumput rampai cepat sangat menutupi pokok. Kalau tidak dibersihkan tumbesaran pokok akan terbantut. Kita ni pula bukan jenis rajin membersih apatah lagi mencabut rumput di celah-celah daun berduri... Jadi kaliini berubah arah menggunakan pasu...

Kelebihan tanam di dalam pasu, pokok nenas sebagaimana kektus sangat lasak, keperluan air tidak begitu menjadi isu,  pembajaan juga  tidak terbazir, selain itu rumput tumbuh tak banyak  di dalam pasu, mudah dicabut manakala rumput keliling pasu mudah saja ditebas dengan mesin rumput tanpa mencederakan daun nenas. 

Banyak perkongsian penanaman dalam pasu yang berjaya..jadi kita tiruu...


2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK