click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, April 23, 2024

Pokok Betik...

Pokok semaian yang kita teruja melihat ianya hidup selalunya tak jadi. Pucuk pokok nangka yang penulis cuba semai ermm terus kering, padahal dah ikuti tatacara perkongsian orang yang mengajar...Pokok ciku yang cuba di tut pun macam dah terlebih lama dari kebiasaan, belum nampak akar keluar sedangkan daun-daun mula kelihatan tidak sihat..




Tapi yang tumbuh liar, ikutkan macam tak logik, boleh pula dia hidup..beginilah yang terjadi dengan pokok betik di tepi pagar rumah penulis, kawasan di situ sempit, tersepit antara pagar dan lantai paver block,..boleh dia tumbuh dan bila ditabur baja organik, ditambah  hampir saban petang hujan, pokok makin galak membesar..kini sedang berbunga  untuk berbuah..Alhamdulillah.


Dulu di kebun tumpang ada 3 pokok betik yg tumbuh sendiri..bila dibelai, bukan bertambah elok, tapi semakin berpenyakit...pucuk daun diserang serangga keputihan...samalah juga dengan pokok limau kasturi yang ditanam, dari berbuah sangat lebat, daun bertukar kekuningan dan terus mati..mungkin tak tahan dengan baja taik ayam..

Harapnya kalini dengan baja organik yang betul tidak berulang peristiwa lama..




Buah betik pun bukan murah sekarang, kalau di supermarket paling kurang rm 8 sekilo. Bila berpenyakit ni, kita sering mengikuti perkongsian doktor di utube..baru tau bukan saja buah betik, daun betik dan biji betik juga mempunyai banyak manfaat kesihatan...


Jom jom berkebun...


2 comments:

  1. selalunya mcm tu...yang tak dijaga tu helok membesar..yang dibelai, mati pulak...

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK