click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, March 16, 2011

1Keluarga1Syarikat

Bila aku baca komen-komen pembaca di blog-blog yang aku lawati baru-baru ini berkenaan senarai individu terkaya di Malaysia, rata-rata memberi reaksi.

1. Individu melayu boleh dikira dengan jari yang tersenarai.
2. Kekayaan negara masih dikuasai oleh bukan melayu.

Aku berpendapat  memang takda cara lain untuk mengatasi jurang perbezaan ini selain menggalakkan orang kita berniaga..Orang kita belum ramai tersenarai kerana pengelibatan orang kita dalam perniagaan masih sedikit. Walaupun  terdapat peningkatan yang melibatkan diri dalam perniagaan tetapi bilangan itu  masih jauh kurang berbanding orang lain. Kalau diteliti dari senarai individu terkaya kesemuanya berlatarbelakangkan perniagaan. Selagi orang kita lebih selesa menunggu gaji dihujung bulan,  selagi itulah kita akan menjadi alat untuk menjadikan  orang lain yang kaya... Selagi itu juga setiap kali keluar senarai  orang terkaya di Malaysia reaksi yang sama akan kita baca. Kita nak salahkan siapa kalau kita sendiri tak memulakannya..Orang kita memang boleh berniaga .Mereka yang tersenarai telah membuktikannya.

Salah satu cara adalah dengan menggalakkan salah seorang ahli keluarga kita melibatkan diri  dengan perniagaan. Suburkan kempen 1Keluarga1Syarikat. Aku yakin walaupun bukan mudah, sedikit demi sediikit budaya berniaga akan terpupuk dikalangan orang kita dan generasi berikutnya. Bila budaya berniaga semakin subur  maka semakin ramai majikan dilahirkan. Bukankah kita  selalu dengar rungutan sukarnya anak bangsa mendapat pekerjaan di syarikat bangsa lain...Masalah ini dengan sendiri akan dapat dikurangkan bila majikan dikalangan kita semakin ramai dan mengambil graduan-graduan baru bernaung dibawahnya.

Aku berpendapat waktu terbaik untuk anak-anak muda memulakan perniagaan adalah 2,3 tahun sesudah tamat pengajian. Lagi awal lagi bagus. Dikala ini tanggungan perbelanjaan tidak besar. Bayangkan kalau lewat umur baru nak bermula ., bukan tidak boleh.. tapi selalunya kita takut keluar dari zon selesa sebab dikala itu perbelanjaan sudah membesar. Kita takut mengambil risiko kerana telah terbiasa berada di zon selesa.

Mulakanlah perniagaan menurut minat anda. Walaupun bermula dengan bermodalkan kecil, tapi seiring dengan peningkatan usia perniagaan anda, insyaallah perniagaan anda akan turut berkembang.

Aku teringat suntikan kata-kata  semangat  kawan-kawan aku yang telah awal berniaga..

 'Anda hanya boleh memotong kenderaan dihadapan anda hanya bila anda menukar haluan..., selagi anda mengekori kenderaan dihadapan tanpa mengambil apa-apa tindakan untuk memotong selagi itulah anda akan berada dibelakangnya sehingga ke destinasi akhir'.  Betul jugak kann? Bila sudah berada di laluan berbeza ada le peluang untuk anda  memotong  dan MUNGKIN juga untuk anda terus tertinggal .  Keputusan ditangan anda.

Begitu juga dengan kita, selagi kita mengharapkan majikan untuk memberi  gaji bulanan dan tidak berusaha untuk keluar dari bayangan majikan  selagi itu kita akan kurang kaya  dari majikan kita.. Bila sudah berada di luar  bayangan majikan , baru le ada  peluang untuk lebih kaya  atau setidak-tidaknya sama-sama kaya... fikir-fikirkan...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK