click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, March 21, 2011

Menara Taming Sari-Terkena lagi kami ha ha...

Deretan gerai menjual cenderahati...aku beli replika basikal klasik..ha ha..



Puncak Menara Tamingsari tanpa dek pemerhati...

Jambatan lama bila dihias dengan penataan lampu boleh jadi sangat menarik...sungguh kreatif..


;

Fuyo berkaler-kaler...bila sekilas pandang nampak macam kavadi plaak...1 jam 40 ringgit..



Dulunya tapak terminal bas...kedudukan strategik ditepi sungai ..sungguh menarik diwaktu malam dihiasi lampu lip-lap..



Perkarangan Menara Tamingsari...


Pemandangan Bandar Melaka dari menara pemerhati Tamingsari...





' Takpa bang..takpa ..kami ambik gambar untuk rekod je..'.Kami  anak beranak pun berposing le depan kamera diorang..bila kami hulurkan kamera kami..diorang tunjukkan notis larangan mengambil foto menggunakan kamera sendiri...ok2..Ini adalah pertama kali kami berkunjung ke Menara Taming Sari...Geliga jugak idea pembinaan menara seumpama ni ...Syabas..! seingat aku dulu pun ada yang menentang...terkena kawasan arkealogi la dsb..Paling tidak dapatlah juga mewujudkan peluang perkerjaan kepada anak-anak muda, itu belum kira kesan limpahan lain seperti kepada pengusaha hotel, ejen pelancongan, ,pengangkutan, pengusaha kedai makan  dsb.

Kami dibawa menaiki pelantar berputar sehingga ketinggian 80m dari aras tanah., aku ingat adalah dalam 10-15 minit di atas menara tu...Dapat meninjau seluruh pelusuk  bandar Melaka dari menara. . Tambang dewasa RM20, kanak2-RM10. Kalau berkumpulan dewasa RM15/org . Ada perkhidmatan menyewa binokular RM10 sebuah. Bila musim cuti sekolah..pergh sikit punya ramai pengunjung yang berbaris nak naik. Masa turun dan masa nak keluar nilah kami dipelawa oleh anak-anak muda untuk melihat photo yang diambil tadi sebelum menuju menara..'.Takpa bang, kak..kami tak paksa beli...tapi kalu nak beli RM30 je...kalau sepasang dengan  pemberat tindih dokumen ni harga istemewa RM50'. Pergh..! Bila dibelek-belek macam berbaloi jugak beli untuk kenang-kenangan...Photo disisip kemas di katalog menarik, berserta coretan  Menara Tamingsari...boleh gantung di dinding rumah nanti..Aku tengok ramai yang tidak melepaskan peluang membeli..,menarik beb...! Pandai diorang buat strategi pemasaran...idea canggih ni yang  patut kita tiru...kita dengan rela membeli...he he..terkena lagi kami.. Dulu masa kami ronda Beijing strategi sama diorang gunakan...anak2 muda turut sama disepanjang trip kami. dan diakhir lawatan mereka menunjukkan photo-photo yang diambil dengan menyisip kemas photo di buku katalog bergambar  menceritakan tempat-tempat menarik yang kami lawati...Ramai yang membeli ...termasuk aku...ha ha..

1 comment:

  1. Tu yang dinamakan berniaga sambil bermain "emosi". Untuk kenang-kenangan berapa pun sangup bayar :)

    Bagus ada peluang berniaga seperti itu.. rasanya disemua destinasi pelancongan ada aktiviti perniagaan macam tu. :)

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK