click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, September 5, 2011

MyAgro Hypermarket...

2 artikel ni di Utusan Malaysia pada Sabtu lepas paling menarik perhatian dan minat aku. Ingatkan aku je yang teruja dengan artikel pasal Datuk Jamal Md Yunos dan membuat ulasan, bila aku membaca blog orang lain rupanya ada juga yang menulis mengenainya...bagus-bagus..! insan yang berjaya kita jadikan ikon masyarakat..

1. MyAgro Hypermarket
2. Kembara ke Bumi Suci 2

Pasaraya MyAgro Hypermarket yang akan dibuka di tapak MAHA Serdang kini dalam proses pengubahsuaian dan dijangka dibuka pada akhir Oktober ini. Untuk maklumat lanjut boleh lah baca  lagi di Utusan Malaysia.

Bila aku belek-belek rupanya pemilik hypermarket ini sama dengan pengasas Sekinchan Ikan Bakar, Datuk Jamal  Md Yunos awal 40an. Ini adalah salah satu daripada 25 buah syarikat dibawah naungannya. Syabas aku ucapkan kepadanya dan aku sangat tumpang gembira. Bila aku baca latar belakang beliau aku percaya dia bukan usahawan bidan terjun..Mula berniaga dari bawah sejak berumur 17 tahun lagi...dan mungkin nak dijadikan pemanis berita, turut dinyatakan beliau pernah gagal dalam SPM. Sudah tentu sekarang ramai yang mencari rezeki dibawah syarikat beliau termasuk insan-insan berkelulusan universiti.

Aku percaya dia amat tahu apa yang dilakukan apabila berani melabur 100 juta lebih untuk hypermarket ini.  Pengalaman  bergelumang lebih 20 tahun dalam perniagaan pastinya telah banyak menempoh pelbagai ranjau dan duri.. Keupayaannya memang telah diuji..aku amat tertarik dengan kenyataannya

" Beranilah untuk gagal kerana tiada kejayaan tanpa disulami kegagalan..!".

Pada pendapat aku sesiapa yang berjaya melepasi tempoh 15 tahun dalam perniagaan  sekalung penghormatan harus diberi kepada mereka..Bukankah Nabi Yusuf AS pun pernah memberitahu

 " Bersiap sedialah untuk 7 tahun subur dan 7 tahun kemarau...".

Barangkali ramai yang lemas dek kerana terpesona kemewahan awal dan barangkali  ramai yang tersungkur menghadapi cabaran perit jerih dihambat kesusahan.. Sekiranya masih mampu bertahan melangkaui tempoh tersebut telah lengkaplah pengalaman untuk menghadapi apa saja cabaran mendatang..

Semoga semakin ramai lahir tokoh-tokoh usahawan bumiputra islam lain...Aminn..

Ikuti ulasan peribadi aku untuk  artikel berikutnya dalam entry akan datang...



No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK