click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, August 4, 2019

Tanam Sayur Semi hidroponik


Aktiviti berkebun harini menanam pokok sup dan pokok ketumbar dari keratan pangkal  secara semi hidroponik. Usaha yang ringkas tapi banyak manfaat.

Kaedah ini sangat bagus untuk kita yang kebanyakkannya malas untuk menyiram pokok atau selalu sangat berada diluar kawasan...Pokok-pokok disirami dengan sendiri.



Gunakan bahan-bahan terpakai yang banyak terdapat di dalam kabinet. Untuk sumbu sebaiknya guna tali jerami, tapi boleh juga guna pakaian lama...


Sumbu dijulurkan keluar melalui lubang didasar pasu..


Sumbu dibahagian dalam dibiarkan berlebihan untuk dijuraikan bersama tanah.


Masukan tanah organik yang telah diadun dengan tinja ayam ke dalam pasu dan tanamlah keratan pangkal pokok sup dan ketumbar. Sumbu yg terjulur dimasukkn ke dalam balang berair. Kaedah kapilari ini tanah tanaman akan sentiasa lembab tanpa perlu disiram ..


Sarungkan balang dengan polybag hitam untuk mengelakkan akar terdedah dari pancaran matahari.

Senang bukan..Aktiviti masa lapang yang menyihatkan...


Berikut hasil tauge yang dicambah sendiri setelah 3hari...Cambah Tauge



Selamat mencuba😊

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK