click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, December 31, 2020

Pantai Pandak Chendering Trengganu..

Rumah pusaka tinggalan mertua menjadi tempat penginapan setiap kali berkunjung ke KT. Mujur sorang adik ipar tinggal disitu jika tidak nescaya rumah itupun akan usang begitu saja. Sebahagian besar 11 orang adik beradikyang lain bertebaran di Lembah Klang.

Setiap pagi kunjungan ke KT tidak akan melepaskan peluang beriadah di persisiran Pantai Pandak.


Trengganu memiliki persisiran pantai paling panjang semenanjung. Tidak sebagaimana pantai disebelah barat yang berlumpur, pantai di timur berpasir putih halus dan berpemandangan sangat cantik. Cuma sayang aset secantik ini tidak dimanfaatkan sebaik mungkin..

Tak pasti pantai ini dibawah seliaan jabatan mana. Jika dibawah JPS (Jab Parit dan Saliran) untuk negeri berpantai seeloknya ditambah kepada JPPS Jabatan Pantai, Parit dan Saliran. Dengan menyebut secara jelas, tumpuan akan lebih diberikan.

Dua perkara utama yang sering dikaitkan dengan pantai adalah hakisan dan kebersihan. Singgahan kami sepanjang laluan Kota Bharu-KTrengganu menyaksikan hakisan hakisan pantai yang teruk.

Pantai yang panjang memerlukan peruntukan yang besar untuk menangani masalah ini.





Pantai terbuka selain pengotoran oleh warga sendiri ianya sering juga menerima sampah sampah dari negara berpantai yang lain.

Pembersihan secara manual sangat tidak berkesan..perlu beralih menggunakan mesin jentera.



Hati sangat pedih setiapkali menyaksikan sampah berselerakan ditepi pantai...Memang sangat goblok orang yang berperangai sebegini...

2 comments:

  1. Bestnya lepak tepi laut dengan cuaca mendung, angin pun best je. Ha ah, sebab saya pun selalu riadah tepi pantai. Sampah memang banyak. Tak tahulah bila mentaliti orang kita akan berubah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu ini yg menyedihkan. Moga kita sering ingat mengingati org2 paling hampir dgn kita..In sha Allah kita boleh

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK