click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, May 20, 2023

Avocado dan Nenas lagi...


Misi memanfaatkan waktu diteruskan. Tak sangka benih nenas yankee yang dibeli online tak sampai 5 hari telah sampai. Beli 10 benih kurang dari Rm 13 termasuk kos pos. Tak sempat lagi mengambil tanah bukit untuk di diisi dalam tayar terpakai. 

Nenas MD2 dan spesis lain yang dah tanam dari jambul ada lebih kurang 20 pokok. Tanam dan tinggal.



10 sulur direndam dulu sementara batas tayar siap. Pokok nenas lasak, rendam dalam air pun boleh hidup berakar sebelum dipindahkan di atas tanah. Nenas akan ditanam di tanah kosong depan rumah menggantikan pokok pisang yang mati...Tanaman  yang tak mau hidup kita tukar dengan pokok lain. Habitat tak sesuailah tu..daripada kawasan  dibiarkan semak elok ganti dengan  pokok lasak, sampai masa berhasil juga nanti...


Nak tanam nenas dikebun bukit sangat tak sesuai selagi pagar keliling kebun tidak dibuat..buang masa dan tenaga menanam pokok yang diminati babi. Dulu dah cuba tanam beberapa pokok..Bersepai..



4 spesis pokok avocado beli dari rakan pun dah sampai...begitu juga dengan pokok asam jawa dan cherry.. pokok katak berian jiran yang disemai pun sudah hidup..Pokok nangka hibrid pun telah menerima notis shopee tak lama lagi tiba. Semua ini akan ditanam di kebun bukit menggantikan mana- mana pokok yang dikenal pasti terbantut tumbesaran. Antaranya pokok durian belanda dan durian anak.. Kita tak mau membelai pokok yang susah nak tumbuh. Mana yang senang hidup itulah yang akan dibanyakkan. Pokok petai pun kelihatannya sesuai dan akan diperbanyakkan.

Pokok nangka yang dah ditanam sangat cantik sekali tumbesaran.  Avocado pun sesuai dengan tanah dikebun bukit, dulu dah pernah tanam dan membesar dengan baik tapi disondol babi sebelum sempat dipasang pagar hitam keliling pokok. Kali ini cuba tanam lagi. Harapnya tidak diganggu.

Huh cabaran berkebun bukan senang. Dah hidup dan berbuah nanti  lain pula cabarannya.. 

 Tak mengapa kita usaha selainnya berserah...

2 comments:

  1. Babi ni kan... memang membuta tuli, membabi buta... kerjanya asyik menyondol saja.

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK