click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, May 23, 2023

Kembara Sendat...


Kalau buat kerja serba serbi lengkap itu yang terbaik, namun jika terdapat kekurangan, itu bukan   alasan..Kekurangan itulah cabaran.. Nikmat membuat kerja memanfaatkan apa yang ada itu kepuasan.



Pikap tiada, itu bukan masalah, biarpun Kembara kecil, tetap boleh sumbat 12 tayar terpakai. Disebabkan ada 2 orang ikut ke kebun, dapat memuatkan 7 tayar...belum lagi mesin rumput, chainsaw dan kelengkapan berkebun lain. 8 anak  pokok...fuh sendatt..



Setelah setahun berlalu, kini Kembara boleh menghampiri kebun.  Akses telah disiapkan dan tak perlu menapak seperti dulu lagi. Walaupun akses agak curam dan sempit, Kembara tetap mampu mendaki biarpun perlahan. Sayang Kembara.



Selain jaring hitam, tayar terpakai akan digunakan untuk melindungi anak pokok. Kelebihan lain kerja membersih rumput keliling pokok akan jadi lebih mudah. ...Apabila pokok telah membesar dan stabil tayar akan dibuang...harapnya pokok terhalang dari di sondol babi ataupun terkena tali/pisau mesin rumput...Keliling pangkal pokok akan ditabur dengan rambut dan pisau cukur terpakai. Biar babi serik bila hidung tersumbat rambut, lidah dan bibir luka tertoreh pisau cukur.

Yang dah tabur sebelum ini nampaknya berkesan. Kita tambah pertahanan lagi memanfaatkan tayar terpakai.

Tayar terpakai akan digunakan juga untuk membuat benteng teres- teres di tempat perlu..Apabila berteres nanti kerja memotong rumput lebih mudah menggunakan mesin tolak automatik, dah tak perlu menggunakan mesin galas. Kebun kecil, tiada keperluan meracun. Semakin lama kudrat semakin menurun, cara berkerja perlu berubah seiring usia. Tangga mendaki teres-teres turut akan memanfaatkan tayar terpakai.

Biarpun apa yang dirancang akan lama lagi siap ...itu tidak mengapa. Berkebun adalah maraton...buat sedikit tapi istiqamah. Sebab itu penulis hanya memanfaatkan dalam seminggu, setengah hari saja ke kebun. 

Biar buat sedikit demi sedikit yang penting... SETEL...






3 comments:

  1. wah selamat berkebun. Seronok tenguk orang berkebun dan melihat tanam-tanaman hidup subur

    ReplyDelete
  2. Nanti tunjuk le kebun yang mesti banyak pokok buah-buah hidup subur. Saya tumpang seronok melihatnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gambar kebun terkini ada di entry terbaru...hehe

      Delete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK