click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, September 28, 2023

Jom Chumpon 23-Suratthani


KLCC tu cantik, tapi kalau dah beberapa kali ke sana keterujaan bergambar di segenap sudut tu sudah tiada, cukup lah sekadar lalu melihat perkembangan terkini. Begitu juga bila berpergian ke tempat lain. 

Masa kemaruk bermain motor dulu, banyak kali juga meronda Indochina., Siam adalah laluan pengantara. Jadi ronda-ronda kini lebih kepada bersiar siar tanpa halatuju spesifik, ingin melihat perkembangan terkini berbanding dahulu. Ternyata tiada perubahan ketara. Masa kami datang dulu kerajaan Thai sedang giat membina prasarana jalanraya segenap ceruk, hasilnya kini jalanraya di Thai besar dan cantik.




Pemanduan ke Surathani diiringi dengan hujan sepanjang jalan. Tiba dalam pukul 4 ptg, 3 jam lagi jika ingin meneruskan pemanduan ke Chumpon. Di Chumpon pun tiada apa yang ingin dilihat disana, jadi ambil keputusan berehat  di Surathani. 


Surathani merupakan bandar transit dari utara jika pengunjung ingin ke Koh Samoi atau Koh Phangan, destinasi popular dikalangan pelancong luar. Mula kelihatan Mat Salleh disini.

Ingin ke Koh Samoi atau Koh Phangan dulu dah ke sana. 


Kedai makanan muslim ada, tapi tidak sebanyak di selatan, kelibat wanita bertudung pun tersangat kurang.  Pencarian google membawa kami ke foodcourt ini, tak sangka pengusaha dari Kedah yang telah 30 tahun bermastautin di Surathani. 



Check in dan bergolek di hotel sesudah itu. Memang kami dah ambil ketetapan tidak mau memandu lagi sesudah jam 6 ptg. Bahaya memandu di waktu malam selain badan perlukan kerehatan secukupnya. Kelebihan berjalan bukan dihujung minggu kadar hotel lebih mesra poket. Masih banyak hotel 2,3 bintang pada harga bawah Rm150.

Mendapat tahu sahabat kebun Penang juga memasuki Siam, dan kini menginap di Songkla. Hah sedang elok kami sudah lama tidak berjumpa.



Memandu ke selatan, memasuki daerah Nakhon Sithamarat mulai kelihatan banyak masjid . Gerai tepi jalan banyak diusahakan pengusaha muslim...Bersarapan di gerai tepi jalan.




Ini perubaham ketara berbanding kunjungan terdahulu..Banyak kincir angin, penjana elektrik dalam perjalanan ke Songkla...Sudah tidak terasa seperti di Siam.




Singgah di stesen minyak untuk ke tandas atau sekadar melepaskan lelah dan minum- minum. Minyak Malaysia pun lebih suku tangki lagi..Di Thailand harga Ron95 dalam Rm 5.60 seliter.



Dapat bertemu sahabat lama di Pantai Shamila, Songkla..

 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK