click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Thursday, March 28, 2024

Kompresor AC Kembara



Memiliki kenderaan lama hati perlu terbuka menghadapi kemungkinan kenderaan rosak. Walaupun telah membuat baikpulih major pada enjin, akan tetap berlaku masalah pada komponen lain yang memang telah berusia. Kembara ini enjin dah cun, berbunyi lembut, tidak lagi mengaum, cuma baru ini mengalami kerosakan pada kompresor AC...Bila bearing kompresor jem kenderaan langsung tak boleh dihidupkan. 

Masalah bermula bila mekanik membuat pintasan kabel kompresor terus ke bateri,  tidak melalui sistem cut off atas sebab-sebab tertentu..Jika tiada pintasan, kerosakan kepada  kompresor   tidak mengganggu sistem enjin yang lain.

Pintasan terus ke bateri menyebabkan kompresor akan terus berkerja walaupun suhu dikabin telah sejuk, sistem biasa, kompresor akan berehat bila suhu kabin telah sejuk. Apabila kompresor kerja berterusan  cooling coil ac akan membeku  akhirnya  udara  sejuk seperti tersumbat untuk disalurkn ke kabin. 

Pintasan itu juga menyebabkan kenderaan memerlukan tenaga kuat untuk menggerakkan keseluruhan sistem.. bila kompresor jem, bateri tidak dapat menampung tenaga dan kenderaan terus mati.

Kompressor telah ditukar, Rm700 unit recond, pintasan kabel telah dikembalikan kepada sistem asal. Kembara kini sangat mantap.., bawak pun rasa syok. 

Cuma sehingga bila kita pun tak pasti sebab macam dah terasa ada yang tak kena pada lower arm pula..Bila memusing stereng maksima mula kedengaran bunyi krek krek krek...huh...mintak duit lagi lah tuu...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK