click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, March 31, 2024

Pantang Gout..Part 1


Sepanjang penulis menjadi ahli kelab gaut bermula 27hb Feb 2024, sehingga ke tarikh ini sudah 8 kali serangan menimpa diri, tersilap makan akan rasa tidak selesa pada ibujari kaki kiri. Daripada 8, 3 serangan teruk dan selebihnya serangan ringan. Jika maksima 10 sebagai skala sakit, serangan teruk berada pada skala 8-9 atau maksima 10...serangan pertama 27 hb Mac 2024 adalah ringan berpunca dari meminum kopi pracampuran dikuti serangan teruk hari kedua pada skala 10 sebab tersilap mengambil makanan pantang gaut ikan sembilang dan telur ikan selain tersalah makan ubat. Sakit sehingga tidak boleh tidur semalaman. 

Serangan ringan pula berada dibawah paras 1.. serangan kecil ini jika diikuti dengan tersalah makan ia boleh melarat ke serangan teruk...

Serangan teruk terpaksa dibantu dengan ubatan- ubatan untuk meredakan sakit dan bengkak. Manakala serangan ringan boleh saja mengamalkan petua tradisi antaranya membalut dengan daun tembaga suasa.

Gaut berpunca dari beberapa faktor antaranya toksik dikenali urik asid berlebihan dalam tubuh selain ginjal tidak dapat berfungsi dengan optimum untuk menyah toksik sewaktu membuang air kecil..Toksik ini sebaliknya tersimpan dalam badan terutamanya di sendi-sendi dan membentuk kristal seterusnya menyebabkan keradangan teruk pada tisu- tisu..

Sebagaimana diabetis, gaut juga berisiko merosakan ginjal dengan serius sehingga terpaksa berdialisis jika tidak ditangani dengan baik. 

Penulis sebaik mungkin mengelakkan penggunaan ubatan., bimbang dengan kesan sampingan kepada buah pinggang.

Bersambung....


2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK