click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, January 30, 2013

Jom Ayathuya...Chatuchak, Chao Phraya...

Ok  aku nak tutup cerita Kembara Ayuthaya. Bermula hujung minggu ini sehingga pertengahan bulan Febuari blog ini akan direhatkan seketika. Kembali dari xpdc, catatan Kembara Kemboja pula akan dikongsi bersama pengunjung.

Berdasarkan kepada carian di internet, tempat/aktiviti berikut disarankan di Bangkok.. 1- Lawatan ke Pasar Minggu Chatuchak 2. Mencuba pengangkutan awam Skyway , MRT, bersiar-siar di Sg Chao Phraya. 3. Melawat Wat 4. Membeli belah di kompleks belibelah ...Semua tempat kami kunjungi walaupun perkara 3 dan 4 hanya dikunjungi dari kejauhan sahaja. Cukuplah sekadar melirik

Masa banyak terbuang di Chatuchak Market. . Memandangkan telah berjanji dengan yang lain untuk bertemu pukul sekian-sekian di tempat berkumpul, terpaksalah meronda keliling pasar..Belilah sehelai dua T-shirt...Pasar adalah pasar dimana -mana lebih kurang serupa saja. Barang jualan pun begitu..., cenderahati, pinggan mangkuk, potrait, pakaian , makanan dsb. Bezanya di sini  kawasan pasar yang sangat luas dan dipromosi sebagai produk pelancongan.

Jam 2 petang terus bergerak ke Sg Chao Phraya menaiki Skytrain atau MRT..pengangkutan awam serupa LRT atau komuter . Tiket tidaklah mahal.. destinasi paling jauh hanya 40 Baht. . Berdasarkan peta, kawasan liputan pun tidaklah begitu luas lagi.

Singgah dimasjid mengikut panduan GPS. Masjid dan makanan halal langsung tiada masalah di Bangkok. Menaiki teksi air...Suka aku mengingatkan sesiapa yang ingin bermudik di Sg Chao Phraya atau mana-mana sungai dimana-mana destinasi..Untuk tambang yang ekonomi jangan menggunakan khidmat pengusaha  persendirian..tak berbaloi dengan harga untuk pengalaman yang lebih kurang sama ..Dulu semasa di Istanbul, rombongan kami menggunakan khidmat pengusaha persendirian. Semasa anak melawat kesana , kumpulan mereka menggunakan kapal awam...perbezaan harga memang tersangat jauh berbeza...

Tiba di jeti yang tersangat banyak di sepanjang sungai ChaoPhraya pengusaha persendirian terus menghampiri kami, bermudik disungai dan terusan selama 2 jam dikenakan caj 1200 untuk sampan pancung berkapasiti 6 orang. Sebab gayat melihat saiz sampan yang kecil, menolak tawaran mereka.  Menggunakan teksi air awam sebesar tongkang yang lebih selesa, rupanya harga tiket hanya 15 baht seorang untuk destinasi paling jauh iaitu stesen terakhir..Muak duduk atas tongkang pergi dan balik...Jam 8 malam baru sampai semula ke jeti asal dan terus kembali ke hotel.

Sambung besok...gambar nak upload pun tak boleh. . Rabu tanpa gambar...





No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK