click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, January 7, 2014

Rumput Seberang Jalan Selalunya Nampak Lebih Hijau...

Semua orang berebut untuk menjadi orang lain...Merasakan yang lain serba serbi indah. Begitulah .. mengimpikan apa yang orang lain miliki. Apa yang sendiri miliki seolah semua tidak bagus. Benarkah begitu...? Dalam bidang keusahawanan, ramai orang  terikut-ikut dengan rentak persekitaran. Meninggalkan kepakaran asal yang dimiliki..Bila hangat diperkatakan pasal ternakan lembu atau kambing atau walit dsb...berduyun-duyun orang tertumpu kesitu... begitu juga dengan tanaman, perniagaan internet, MLM....Namun ramai yang hanya bergerak sekerat jalan. Berapa ramai yang cuba menceburkan diri sekadar terpengaruh melihat kejayaan orang lain. tanpa menyelidiki dahulu bagaimana  orang yang telah berjaya boleh sampai ketahap itu. Menciplak kejayaan orang lain tidak semudah yang disangka jika tidak disertakan dengan minat, kesungguhan juga daya tahan.

Kita orang luar sekadar dapat menilai secara luaran. Terpukau melihat kejayaan orang lain. Tapi kita tidak tahu bagaimana disebalik kejayaan itu pelbagai perit jerih terpaksa dilalui. Seeloknya kita menjadi diri kita. Jika kepakaran kita dalam mengajar atau bertukang atau memasak dsb kenapa tidak dikembangkan saja kepakaran itu kerana pengalaman dimiliki adalah modal yang tak ternilai. Menceburi bidang yang serba asing pastinya terpaksa menempuh pengalaman baru sebelum mencapai kejayaan yang diingini. Dikhuatiri patah semangat sebelum sempat matang pengalaman yang ditimba. Tidak bermakna tidak boleh menceburi bidang baru, hanya kepakaran asal janganlah dipersia dan ditinggalkan. Jadikan kepakaran asal sebagai tunjang dalam merencana bidang baru yang diceburi...

Namun andainya bidang yang diceburi selama ini langsung tidak menampakkan hasil memberangsangkan..Jangan takut mencuba yang baru..Mana tahu rumput di seberang jalan benar-benar hijau..Kalau tak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya ...Hehe selamat maju jaya dalam apa jua bidang yang diceburi...Semoga berjaya dunia dan akhirat.








No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK