Tuesday, May 11, 2021

Kucing Gelandangan...

Tak terkira dah berapa banyak kucing gelandangan atau kucing tersesat bertandang ke rumah.

Melainkan anak-anak,kami tidak begitu berminat membela kucing disebabkan trauma kucing melepaskan hajat di merata tempat..Paling trajis berak di atas katil.

Kerana itulah kami tak mau terlebih bermesra dengan kucing yang bertandang, kucing pun seolah dapat membaca kita tidak menyukai kehadirannya dan hanya melepak diluar rumah.

Yang geram tu halaman rumah menjadi tempat melepaskan hajat. Habis berbelak rumput, kekuningan mati sebab baru ditabur baja panas. Yang terlebih subur menghijau setelah beberapa minggu dibaja pun ada. Bau menyengat tak usah cerita lah..

Ini antara kucing cantik gelandangan yang bertandang ke rumah. Nampak macam bertuan dan tersesat..Baik saja perangai, apa saja diberi dimakan, tidur pun diruang kosong luar rumah...Sesekali cuba menyelinap masuk..

haippp..!! 

Dijerkah terus keluar semula..Selepas berbulan bertandang tetiba hilang tak tau ke mana..Merajuk barangkali.


Anak kucing ini berusia berusia dalam 5-6 minggu..Dah lama si ibu sembunyikan si anak. Baru seminggu dibawa keluar..Masa beranak sekitar penghujung Mac ada 3 ekor, 2 lagi umur tak panjang..
Ibu dan bapanya juga gelandangan. Dulu pantang nampak kelibat orang terus bertempiaran lari.

Sejak anak- anak berbuat baik terus melekat di rumah. Sekarang si ibu dah mengalahkan tuan rumah..Tidur terbongkang tak mengira tempat.

Si ibu hitam putih diberi nama Cik Tam.. Jantan tak bernama belang kelabu.
Dapat anak jantan kelabu seluruh badan diberi nama Abu..

Sekarang si ibu dah sibuk mengekori jantan lagi..
Itu yang tak sanggup membela kucing...huhu

2 comments:

  1. Comeinya kedua-dua kucing kat atas. Semoga bertabah, bila kena baja panas tu. Takpe, banyak pahala tu, bagi makan binatang. :)

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK