Saturday, May 8, 2021

Sayur Batang Keladi...

Berbudi pada tanah dapatlah hasilnya. Ditambah sekarang saban petang hujan, cepat saja pohon merimbun. Rumput rampai pun sama galak naik. Tapi kawasan sekangkang kera, tak sampai sejam dah lapang dikerjakan. Lencun baju dibasahi peluh beraktiviti menajak sesudah subuh.

Cuma adat menumpang tanah orang kita tak pasti samada pokok yang ditanam mampu memberikan hasil berpanjangan. Bila- bila masa tuan tanah akan mengambil semula tanah.

Tapi tak kesahlah, kalau terlalu sangat memandang jauh ke depan serba serbi takut untuk memulakan sesuatu. Setidaknya tanaman jangka pendek puas juga dinikmati.

Sekarang ni terdapat 10 pokok pisang sedang membesar. Tadi memindahkan anak pokok yang tumbuh dipangkal. Makan tak habis kalau berbuah nanti. Semangat


Pokok betik telah belajar berbuah..Buah sulung ni tak berapa besar. Pucuk ubi, sabung nyawa dan bayam Brazil dah tak terhabis makan. Pucuk manis pun sama. Mujur ada ayam direban, daun yang tua dicincang halus dan dicelur dalam air panas, daun- daun ini yang jadi rebutan.

Serai, pandan, limau kasturi nampaknya pun dah mula berlebihan. Boleh lah dihulur-hulur ke jiran dan rakan.

Harini mencambah lagi serai...supaya bekalan tidak terputus. Serai ni bila telah sampai jangka hayatnya, nak hidup pun macam tak bermaya.

Kunyit dan halia pun cuba ditanam ditanah..yang ditanam dalam pasu macam hendak tak hendak tumbuh.


Kelapa yang ditanam dibahu jalan. Bolehlah diguna buat rendang masa raya nanti.

Sebiji lagi rasanya dah jatuh dilongkang dan dan dihanyutkan arus deras.



Musim pkp ni apa nak buat..berkebunlah kita..

2 comments:

  1. Alhamdulillah. Syukur ada tanah yang boleh dicangkul. Boleh bercucuk tanam.

    ReplyDelete
  2. Camtulah seadanya..menumpang tanah orang cik amie

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK