Thursday, May 13, 2021

Tragedi 1 Syawal


Hidung tetiba terhidu bau sedikit menyengat. Nak kata bau dari reban macam bukan. Kenal dah bau reban macamana...

Sejak membawa masuk batch baru anak ayam, bau reban memang sedikit mengganggu. Untuk tempoh sebulan ni anak ayam diberi makan dedak seratus peratus supaya cepat membesar. Bulan berikutnya sudah boleh diberi diet ayam dewasa olahan sendiri dan dilepaskan berlegar dalam reban terbuka atas tanah. Jadi bau dapat dikurangkan. 

Sementara anak ayam terkurung dalam sangkar, bau dedak dan najis ayam hasil makan dedak saja menghasilkan bau yang agak menyengat. 

Macam menyesal pulak membawa masuk anak ayam seminggu sebelum hariraya. Mujur musim pkp tetamu tidak dibenarkan bertandang. 



Bila toleh dalam kolam, tudia..rupanya bau dari bangkai ikan. 7 ekor ikan selebar  tapak tangan 4 jari terapong tidak bernyawa. Rasanya baru saja mati sebab keadaanya tidak membusuk sangat.

Dah beberapa kali  ikan mati tanpa diketahui punca. Nak kata air terlalu bertoksik, hampir tiap petang hujan, air dikolam secara automatik bertukar baru. 

Mungkinkah  keracunan sebab semalam membasuh lantai beranda dan airnya mengalir ke kolam. Ini pun tak pasti sebab membasuh lantai tanpa menggunakan bahan pencuci, hanya penyembur waterjet saja.

Tak mau membazirkan sumber protin, ikan direbus untuk dicampurkan dalam makanan ayam...

Inilah untungnya membela ternakan...segala  yang ada boleh diolah dan dimanfaatkan...




Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin pengunjung...

4 comments:

  1. Alamak, kesian ikan, mati.
    Siap bawak mangkuk tingkat, nak kemana tu, encik?
    Selamat hari raya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe nak bertukar tukar juadah dgn jiran...dah berjanji sbl raya lagi..jd byk juadah yang boleh dinikmati..

      Selamat hariraya juga

      Delete
  2. Selamat menyambut raya PKP
    Maaf zahir dan batin

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK