click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, February 13, 2024

Nangka...

Tanam nangka dari biji, atau cangkuk/tot itu biasa dengar, tapi tanam dari pucuk itu luarbiasa, baru pertama kali dengar. Tak tau lah samada perkongsian semata-mata ingin membuat content media sosial atau memang salah satu cara yang betul menyemai pokok nangka. Berdasarkan turutan perkongsian nampak macam tulin, penyemaian adalah berkesan.

Teruja dengan perkongsian itu, kita pun mencuba.


Pucuk nangka di cucukkan ke bawang putih, atau pisang atau kentang dll..kemudian menggunakan batang pisang yang dikorek lubang dan diisi dengan tanah sebagai media semaian.


Pokok semaian diletakkan kedalam cawan kertas dan  diserkup dengan botol plastik. Letak di kawasan teduh...Mengikut perkongsian itu setelah 10-20 hari pucuk akan bercambah...ermm tengoklah nanti samada percubaan ini berjaya atau tak..


Hehe ini bukan percubaan di atas, tapi anak pokok mangga yang diambil dari tunas batang induk yang ditebang...Semasa ingin membakar tunggul terlihat tunasan ini..harapnya setelah dipindahkan ke media tanah pokok boleh terus hidup...

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK