click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Wednesday, January 18, 2023

Bukit Frazer...

Pejabat Imegresen terdekat untuk  urusan berkaitan passport warga Rawang adalah di Pekan Kuala Kubu Bharu. Tidak ramai berurusan di sini, sebab itu kami suka ke sini. Namun kini urusan berkaitan pasport perlu dibuat secara online. Lecehnya urusan online ni pasport tak boleh siap pada hari yang sama. Setelah permohonan online selesai akan mendapat temujanji untuk mengambilnya di kaunter pula. Dulu semuanya siap dalam masa beberapa jam sahaja. 

Mulanya  cuba terjah ke pejabat Imegresen untuk perbahrui passport, ternyata gagal dan disuruh juga memohon secara online. Kaunter hanya menyediakan khidmat untuk warga emas, pelajar dan beberapa kes tertentu. Walaupun urusan kaunter telah dihadkan, pada hari itu ramai yang beratur sehingga  melimpah keluar premis. Kalau boleh walk-in pun pasti mengambil masa yang lama. 

Dulu gambar ukuran pasport diambil dikaunter imigresen, kini perlu menyediakan  gambar sendiri, untuk mudah,  buat dikedai gambar, kebetulan kedai gambar di pekan KKBharu menyediakan khidmat memohon pasport secara online juga, sekali dengan gambar dikenakan caj Rm20. Sekejap saja selesai.



Urusan pasport pun dah selesai terus saja ke Bukit Frazer, tak jauh dalam 40km lagi untuk ke puncak. 8km terakhir  jalan berliku-liku tajam...Dulu bawak budak gunting ke sini, memang terkeluar muntah hijau.




Syoknya dipuncak, dapat merasai persekitaran nyaman, Kalau datang hujung atau awal tahun memang terasa kesejukannya, apatah lagi diawal pagi, lewat petang dan malam.




 Di puncak kami suka melepak di Ayda Cafe. Cafe cantik, pemandangan persekitaran ohsem. Makan sepiring nasi goreng dan secawan kopi, melepak berjam tak terasa waktu berlalu, sedar-sedar azan berkumandang di masjid berhampiran.



Sesudah zuhur melepak lagi di kafe bersebelahan  mercutanda bulatan Bukit Frazer. Fuh memang best, kalau keesokan hari Selasa bukan hari kebun nescaya sambung menginap di puncak, hari biasa caj hotel tak semahal hujung minggu.




Walaupun dah banyak kali datang, bergambar tetap ambil...hari biasa persekitaran memang agak lengang. Hujung minggu meriah sedikit. Mat motor dan mat basikal ramai yang hadir ke sini pada hujung minggu. Kaki hiking pun boleh tahan ramai..dulu Bukit Frazer menjadi port penggemar fotografi mengambil gambar burung- burung migrasi, kini tak pasti sebab sudah jarang melihat aksi mereka. 

Walaupun kehadiran pengunjung agak ramai dihujung minggu, tapi masih terkawal berbanding destinasi tumpuan lain. Kepada yang inginkan suasana tenang dan nyaman datanglah ke Bukit Frazer.



2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK