click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, January 14, 2023

Eropah Lagi...


Trip tahunan yang sangat ditunggu- tunggu. Setelah 3 tahun tak boleh ke mana- mana kerana PKP covid 19, harap angan-angan kali ini menjadi. Trip ke Eropah lagi mengambil kesempatan anak bongsu masih belajar di German. 45 hari keseluruhan. Trip paling lama dari trip-trip terdahulu. US-Canada pun cuma 30 hari. Bila berusia sudah tidak terikat dengan apa- apa komitmen maka tempoh masa kita tentukan.
Bajet saja yang perlu diteliti supaya tidak membakar simpanan.

Tempoh Febuari-April dipilih kerana tempoh ini menghampiri penghujung musim sejuk, cuaca sangat nyaman, manakala tempoh waktu malam dan siang tidak jauh beza seperti di Malaysia.  Tiket dah beli 19Feb -10April. Sebahagian trip berada di bulan Ramadhan.

Trip kali ini akan dibahagikan kepada 4 .

1.  Dalaman Germany/Austria-10hari 

2. Iceland.-10hari.

3. Lisbon/London-10hari

4. Aktiviti Ramadhan Germany.-15hari

Kos keseluruhan banyak dapat dikurangkan kerana menginap di kediaman anak.



Trip kali ini tak mau menempah hotel maupun kenderaan awal. Mungkin sedikit mahal tapi itu lebih praktikal. Bila berusia kena bergerak secara santai. Jika sudah menempah awal segalanya perlu menepati waktu, dikhuatiri terburu- buru.


Tempoh pemanduan 5 jam perlu menginap 2 malam...boleh nak lebih dari itu tapi sudah tiada kenikmatan meronda kerana terkejar-kejar dengan waktu. Trip dalaman German hanya bergerak berdua..anak tak dapat turut serta kerana sedang bersiap untuk peperiksaan akhir.

Trip ke Iceland saja yang perlu dibuat perancangan dan tempahan awal kerana melibatkan anak-anak yang terikat dengan jadual university, itupun hanya seminggu melibatkan jarak perjalan keseluruhan dalam 1400km..Tak berat sebenarnya.

 


Trip Lisbon Portugal, London sebahagiannya  berada di awal bulan ramadhan. Trip ini sekadar melepak di hotel atau bersiaran di persekitaran saja. Lisbon memang tak pernah pergi. Kalau bukan Ramadhan mau saja meronda ke Ireland namun dibimbangi kudrat tidak sekuat semangat..

 Semasa di London boleh berbuka puasa dan bertarawih di Masjid Hyde Park  London.

Ramadhan seterusnya akan berada di Germany sehinggalah balik 1Ohb April... 

Argh lamanya 19 February...

2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK