click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, January 23, 2023

Ubi Kayu Rebus..


Pokok ubi banyak yang dah matang, ada yang daun mulai mengering, ada juga yang telah tumbang. Jika dibiarkan, dkhuatiri ubi akan membusuk. Banyak juga hasil dikutip dari 4 pokok yang dicabut. Batas baru akan disediakan, olah bersama taik ayam yang dah lama tak dikutip direban. Biarkan beberapa hari sebelum dicucuk dengan batang ubi baru. Pokok ubi senang jaga, sampai masa nanti tuai lagi.

Tak termakan kalau dimakan sendirian, jadi panggillah rakan- rakan untuk bersarapan bersama. Cicah dengan sambal tumis atau kelapa muda, fuh mengembalikan nostalgia. Kalau dulu tiap kali sarapan memang ubi rebus lah, muka sikit ceria jika ubi goreng.




Sekarang ubi pun dah mahal, dulu seguni 50sen. Ubi kayu dah jadi makanan eksotik, ramai yang menyerbu restoran maupun warong jika terdapat menu ubi kayu. Lempeng pun begitu. 



Terlupa harini awal Rejab, ramai jiran yang berpuasa. Ramai yang tak dapat datang sedangkan pokok yang dicabut banyak, sebahagian diberi mentah...mana yang dah terkopek teruskan dikukus untuk diberi yang telah siap masak..Tak terhabis untuk dihadap sendirian.



Dah alang-alang keluarkan pengukur kelapa, kukur sekali kelapa muda dan tua. Hampas boleh disejukbekukan. Banyak  buah tua menunggu masa gugur. Tak putus-putus  tiga pokok membuahkan hasil.




Sisa ubi kayu dimanfaatkan untuk ayam. Memang tak sia- sia membela ayam.



 

Jom jom sarapan dulu...



2 comments:

  1. Alhamdulillah
    Wak jarang sarapan ubi rebus sebab nanti tak larat nak ngebon. Biasanya sarap nasi
    Ubi rebus/goreng buat kudapan waktu petang

    ReplyDelete

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK