click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Sunday, November 12, 2023

Jom Jepun-Tateyama Alps...

8 hari bercaravan, ibu- ibu mula tidak selesa, tidur tak sempurna, mandi ala kadar, perbincangan memutuskan mereka akan bermalam di hotel.

Kurobe Kanko Hotel, satu bilik hampir 20 ribu Yen. Tidak boleh dipaksa mental dan fizikal yang letih, perlu berkompromi antara penjimatan dan keseronokan. Tiada guna berjimat jika hidup tak gembira. Malam terakhir nanti akan menginap lagi di hotel untuk mendapat rehat secukupnya sebelum penerbangan pulang. 


Kami yang lain tetap tidur di campervan di RnR...bila sebahagian ahli dah tidur di hotel, ruangan lebih selesa. Awal pagi telah bergerak ke dobi 24 jam untuk membasuh pakaian




Meneruskan lawatan, harini ke Tateyama Alps, destinasi pelancongan tanah tinggi.






 


Terdapat 2 destinasi utama disepanjang route Tateyama Alps ini, Korube Dam dan Puncak Tateyama.


Menuju ke puncak menaiki bas elektrik melalui terowong banjaran dalam 20 minit untuk tiba di empangan pada ketinggian 1454m dari aras laut.











Empangan dibina pada 1958..




Meneruskan perjalanan ke puncak menaiki tren condong/Kurobe Cable Car untuk transit di pertengahan banjaran pada ketinggian 1828m..











Meneruskan lagi perjalanan ke puncak menaiki gondola/Ropeway, transit lagi menaiki bas elektrik melalui terowong sebelum tiba di puncak pada ketinggian 2450m dari aras laut..























Memng mencabar untuk mereka yang tidak fit, turun naik tangga sebelum tiba ke destinasi...


Sebab itu merondalah ketika muda bertenaga...

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK