click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Monday, December 11, 2023

Empangan Kuala Kubu Bharu...

 Mukabumi Hulu Selangor di utara Lembah Klang lebih berbukit bukau kerana berada di jajaran Banjaran Titiwangsa, tulang belakang semenanjung Malaysia, pemandangan semulajadi di sini lebih menarik.  Sejajar dengan kedudukan tanah tinggi, cuaca juga sedikit nyaman berbanding tempat lain. Waktu pagi selalu berkabus.

Mereka yang gemarkan aktiviti lasak outdoor banyak tempat menarik yang boleh dilawati di Kuala Kubu antaranya Air terjun Sg Chiling,  Rafting Sungai Garachi, paragliding di Taman Millinium Ampang Pecah dll

Tanah tinggi Bukit Fraser Pahang pula tak jauh dalam 40km dari Kuala Kubu, Hulu Selangor. Di antara keduanya terdapat Empangan Kuala Kubu Bharu.

Aktiviti riadah kami banyak tertumpu di daerah ini. Rutin mingguan berendam di kolam air panas Kuala Kubu. Berkebun di Puncak Rasa. Sering juga berjogging di Taman Rekreasi Antara Gapi, Serendah.



Selepas berendam kolam air panas sering melepak di puncak Bukit Fraser. Sausana dingin, pemandangan tanah tinggi dan cafe yang cantik sentiasa menggamit untuk datang berulang kali. Aida Cafe tempat feveret semasa di puncak. 

Jika Cafe Fraser Valley dibuka kelak, akan bertambah port melepak.



Cafe Aida berada di 0 Km Bukit Fraser.




Dalam perjalanan pergi/balik Bukit Fraser boleh singgah di Empangan Kuala Kubu. Ketika air penuh, pemandangan sangat cantik.



Sekarang terdapat gerai jualan makan minum disini. Cuma harapnya gerai biar kekal comel bukan gerai pacak yang menyakitkan mata.  Foodtruck lebih sesuai kerana pengunjung hanya ramai dihari tertentu hujung minggu atau cuti umum..


Diharap juga tabiat setinggan tidak dibawa ke sini..Sisa makanan dan sampah  mesti dibawa balik bukan ditinggalkan begitu saja, kalau pun ada tong sampah disediakan pasti akan diselongkar haiwan liar...

Bab kebersihan wajar tiru perangai orang Jepun, di sana hampir tiada tong sampah di tempat awam, tetapi tidak pula sampah ditinggalkan merata..semuanya dibawa balik..



No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK