click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, December 8, 2023

Rambutan...

Sepokok rambutan di halaman rumah, kurang kasih sayang, jarang dibaja namun tetap berbuah. Sepadan dengan penjagaan, buah tak besar tapi isi boleh tahan, tebal...

Semangat datang nak cantas dahan selepas musim buah berakhir,  nak diberi baja secara berkala, harap musim hadapan ada perubahan.



Tak sempat ranum terpaksa dipetik, kalau tak berbuat demikian alamat tak merasa sebab bersaing dengan tupai. Buah tak ranum, biarpun mengkal, rasa masih kurang manis dan juicy ..Ada seekor tupai, dia hanya memilih buah yang matang...Bengkak hati tengok kulit bersepah dibawah pokok..Kalau monyet tak tau apa yang terjadi, jangan- jangan dengan putik- putik muda turut digugurkan.


Buah tak banyak makan tak puas, mungkin kena tunggu pokok rambutan di kebun bukit berbuah. Nak tunggu pokok yang baru ditanam rasanya lama lagi, tapi  ada sepokok dewasa belasan tahun yang kalau diberi perhatian mampu mengeluarkan hasil segera. Pokok ini mungkin  jiran  sebelah yang tanam tapi termasuk ke dalam sempadan kebun kita. 

 Dsebabkan terbiar dan terhalang oleh pokok hutan lain, pokok tidak berbuah ...Keliling telah dibersihkan, pokok hutan yang menghalang pencahayaan telah ditebang,  dahan pokok  akan dipotong supaya tidak terlalu menjulang dan akan diberi baja...Kalau pokok ini berbuah adalah hasil dari dusun, sementara menunggu pokok buahan yang lain membesar .. 

Cuma pokok di pinggiran hutan tak taulah apa nasib..Yang di halaman rumah pun ada yang mengintai  inikan lagi  jauh dari pandangan orang..

Pasrah sajalah...


No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK