click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Tuesday, December 26, 2023

Rambutan Budak Sekolah......

Proses menyulam pokok diteruskan. Kali ini ingin menyulam di petak yang sebelum ini dikhaskan untuk pokok kantan. Pokok kantan tidak begitu menjadi, hidup tidak bermaya selain kerap menjadi mangsa haiwan liar babi atau monyet...  disiat-siat pucuk-pucuk muda baru. Tak mau membuang masa melayan pokok yang tidak serasi dikebun, kita pilih pokok yang mudah dijaga.


Petak ini akan disulam dengan pokok rambutan anak sekolah dan rambutan kuning. 3 Pokok rambutan yang telah ditanam sebelum ini nampaknya kurang mendapat perhatian haiwan liar. 3 pokok sudah lebih dari cukup untuk kegunaan sendiri, tapi semangat lawatan kebun epal Jepun meresap di sanubari untuk menerapkan konsep dusun petik sendiri. Pokok perlu diperbanyakkan  jika ingin meniru konsep itu. 


Walaupun tak pasti samada impian ini terlaksana kerana masalah akses ke kebun, itu tidak mengapa, bila pokok banyak dan berbuah lebat, tak lah  nanti berebut dengan haiwan liar, masing-masing dapat merasa.



Pokok rambutan yang tumbuh sendiri dari biji yang dicampak akan dijadikan penanti untuk dikahwinkan. Masih banyak ruang yang boleh dimanfaatkan di kebun.




Pokok mangga tumbuh sendiri ada 3 pokok, turut boleh dijadikan penanti untuk menyulam pokok yang matii...

Semangat.. semangat..

2 comments:

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK