click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Saturday, December 30, 2023

Rumah dan Kebun Pusaka...

Sayu..itu ungkapan yang dapat dinyatakan bila melihat harta pusaka tinggalan orang tua, rumah sepi tanpa berpenghuni, kebun semak terbiar. Inilah gambaran yang bakal kita lalui setelah kita berpindah alam, pewaris  sibuk dengan kehidupan masing- masing.


Rumah pusaka pernah ada penyewa, namun telah keluar dan kini sedang mencari penyewa baru. Penyewa tak sama dengan pemilik asal, rumah akan kehilangan seri bila tidak dijaga sebagaimana rumah sendiri. 

Sejak emak meninggal 2007 dan lebih- lebih lagi ayah 2022 memang kami jarang balik ke kampung. Adik beradik semuanya melainkan seorang, tinggal di merata tempat luar daerah/negeri.


Jika rumah dan tanah tapak rumah  diwariskan ke kakak dan adik perempuan, kebun ini yang tidak jauh dari rumah pusaka diwarisi oleh penulis. 

Adik beradik yang lain ada bahagian masing- masing . Tanah penulis  berbelas tahun semak tidak diusahakan, kebun tak luas dalam 3/4 ekar, sekarang ini menjadi habitat kegemaran babi. Paling sesuai ditanam sawit kerana tanah berpaya, itupun cuma dapat dalam 50-60 pokok, sesuai sebagai  tambahan keluasan kebun utama. Jika mengharapkan hasil dari kebun keluasan ini saja, modal dan hasil agak kurang seimbang, lebih lagi jika diusahakan dari jarak jauh memang tidak berbaloi.

 Untuk tapak rumah memang sesuai, ada beberapa orang datang melihat semasa dibuka untuk jualan, cuma kedudukannya agak sedikit terkebelakang, mereka membatalkan niat.

Mau tak mau tanah perlu diusahakan, dah jumpa seseorang yang sanggup memajak tanah tersebut, sekarang ini dia yang mengusahakan kebun adik beradik yang lain. Biarpun tempoh yang dipinta memang lama sebelum dapat menikmati hasil sendiri, setidaknya kebun dimanfaatkan., harapnya dapat juga pahala ke orang tua yang dulu membanting tulang membuka kebun. 

No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK