click to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own textclick to generate your own text

Friday, December 20, 2019

Ronda Pulau Batam 2019

Bagi penulis dapat menjejakkan kaki ke satu satu destinasi,  walaupun tidak lama sudah cukup memberi kepuasan...Dari situ sudah boleh menilai secara umum keadaan sosiobudaya setempat.

Bila rakan mengajak berpindah ke Batam tanpa melengkapkan lawatan  ke Pulau Peyengat, bagi penulis itu ok saja. Pulau Penyengat, Bentan  yang berjarak dalam 2km boleh dilihat dari Tg Pinang., suasana yang tidak banyak beza dari Tg Pinang itu sendiri.

Istimewanya dengan Pulau Penyengat ini, ianya pernah cuba dinobatkan sebagai calon Tapak Warisan Dunia Unesco disebabkan kaya dengan peninggalan sejarah . Di sini terdapat tinggalan istana lama, makam makam raja, makam pahlawan hebat Raja Ali Haji yang  kuat menentang penjajah Belanda, kubu kubu pertahanan juga Masjid Raya Sultan Riau yang dikatakan dibina menggunakan adunan bahan binaan putih telur. Disini juga terdapat naskah Al Quran tulisan tangan yang dipercayai ditulis sejak kurun ke 18 lagi.


Setelah membeli sedikit ole ole Bintan, terus beredar ke jeti untuk ke Pulau Batam.

Tak perlu risau dengan feri ke Batam, trip setiap setengah jam. Tiket perlu dibeli dikaunter tiket. Semasa merancang trip ini puas mencari jualan tiket dalam talian untuk laluan Tg Pinang -Batam, memang tiada dijual..

Sekitar tenghari tiba di jeti domestik Punggor, pelayaran dalam sejam. Untuk ke hotel di Pusat bandar Batam jauh juga, menaiki teksi caj bayaran 80ribu.






Menginap di  Hotel HarmoniOne ditempah  secara dalam talian, caj satu malam dalam 400 ribu, jika 'walk in' caj dalam 700 ribu.

Di Batam terdapat banyak jeti, jika menempah tiket diatas talian perlu menyelidik kedudukan dahulu,  jika tidak, bersedialah berlabuh ditempat yang jauh dari hotel ataupun jauh dari pusat komersil. Hotel yang kami duduki berada di pusat pentadbiran Batam, sedangkan  pusat komersil yang meriah berada dibandar lain. Untuk kembali ke tanah air perlu menaiki feri di jeti yang terdapat berhampiran dengan pusat komersil pula.




Di Batam hanya satu malam. Malam itu sekadar meronda dipusat membeli belah.

Batam merupakan antara bandar besar di Indonesia. Bandarnya agak moden, begitu juga dengan prasarana. Bangunan bangunan tinggi moden mula kelihatan disana sini cuma aspek kekemasan persekitaran masih agak kurang.




19hb Khamis, seawal 9 pagi kami telah menaiki feri untuk kembali  ke tanahair.











No comments:

Post a Comment

CUTI CUTI

Korea - December 29, 2010 Slideshow: Nor’s trip from Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia to Seoul, South Korea was created by TripAdvisor. See another Seoul slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Link

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

JOM TENGOK